Persbericht: Facilicom versterkt dienstverlening met hostmanship

PERSBERICHT
Schiedam, 20 oktober 2011

Facilicom versterkt dienstverlening met hostmanship

Facilicom Services Group start als eerste facilitair dienstverlener een omvangrijk programma om de dienstverlening naar een uitzonderlijk niveau te tillen. Naast operational excellence wordt nu hostmanship een van de sleutelbegrippen in het bedrijf. Daarmee wil Facilicom niet alleen uitgroeien tot beste facilitaire leverancier van Nederland, maar ook tot beste facilitaire werkgever.

Facilicom onderscheidt zich al jaren met operational excellence. “Als grootste facilitaire werkgever van Nederland lopen we voorop in kwaliteit en het transparant maken van de dienstverlening”, stelt president-directeur Hans Gennissen. “Dat is belangrijk, dat zullen we ook blijven doen, maar nu is het tijd voor méér. Klanten vragen om gastheerschap en hechten veel waarde aan de beleving van de dienstverlening. We begrijpen die behoefte en zijn al jaren bezig om daarop in te spelen. Nu gaan we daar een nieuwe stap in zetten. Want ook hierin willen we ons blijven onderscheiden. We willen niet alleen de verwachtingen waarmaken, we willen het verschil maken en de verwachtingen bij opdrachtgevers, hun medewerkers en hun bezoekers voortdurend overtreffen. Dat is meer dan een kunstje, dat is een manier van werken die een vanzelfsprekendheid moet worden en in de genen van ons bedrijf hoort te zitten. Dat willen we bereiken met hostmanship.”

Honderden kaderleden getraind
Begin dit jaar is Facilicom gestart met een pilot waarin het management en alle medewerkers van Trigion Services en Tapwacht met ondersteuning van The Hostman Group zijn getraind in gastheerschap en beleving. Hans Gennissen: “Dat is een groot succes geworden. Daarom gaan we dat nu verder uitrollen. De pilot heeft ons geleerd dat het van groot belang is dat deze nieuwe manier van werken wordt gedragen door het management. Én dat de hele organisatie erin wordt meegenomen: pas als medewerkers zich ook zelf zo uitzonderlijk behandeld voelen, zullen ze dat naar buiten toe uitdragen. Daarom gaan we nu als eerste de honderden kaderleden trainen in hostmanship. Zij kunnen het dan in een volgende fase verder uitrollen in de divisies om de dienstverlening verder te versterken.”

Beste facilitaire werkgever
Met het hostmanship-programma wil Facilicom zijn positie bestendigen als beste facilitaire leverancier van Nederland. Hans Gennissen: “Maar we willen óók bij iedereen bekend staan als beste facilitaire werkgever. De vergrijzing zal waarschijnlijk leiden tot krapte op de arbeidsmarkt. Daar zouden wij als typisch mensenbedrijf veel last van kunnen krijgen. Dat willen we voorkomen. In 2010 zijn we al uitgeroepen tot beste facilitaire werkgever. Daar zijn we trots op en dat willen we bestendigen. Daarom besteden we veel aandacht aan de cultuur en de sfeer in het bedrijf en de bejegening van mensen. Ook daarin speelt hostmanship een belangrijke rol: we gebruiken het programma tevens om ervoor te zorgen dat medewerkers zich prettig bij ons voelen. Zo willen we nieuwe medewerkers aantrekken en bestaande medewerkers behouden. Facilicom heeft altijd gestreefd naar lange dienstverbanden, immers daarmee houden we kennis en ervaring vast en kunnen we opdrachtgevers continuïteit bieden. Dat beleid krijgt hiermee een belangrijke nieuwe impuls. Straks hebben mensen op de arbeidsmarkt alleen al hiermee twee goede redenen om bij Facilicom te solliciteren: ze komen dan te werken bij de
beste facilitaire leverancier én beginnen een carrière bij de beste facilitaire werkgever van Nederland.”