201313mrt

Facilicom gaat voor hostmanship

201313mrt

Facilicom start als eerste facilitair dienstverlener een omvangrijk programma om de dienstverlening naar een uitzonderlijk niveau te tillen. Naast operational excellence wordt nu hostmanship een van de sleutelbegrippen in het bedrijf. Daarmee wil Facilicom niet alleen uitgroeien tot beste facilitaire leverancier van België, maar ook tot beste facilitaire werkgever.

Maar wat is dat nu precies, dat "hostmanship"?
Eigenlijk is het heel eenvoudig. "Hostmanship" of "gastheerschap" staat voor de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.  En die kunst kun je leren.Facilicom hecht al jaren veel belang aan kwaliteit en het transparant maken van de dienstverlening. Dat blijft uiteraard belangrijk maar het is tijd voor méér. Klanten vragen om gastheerschap en hechten veel waarde aan de beleving van de dienstverlening. Facilicom begrijpt die behoefte en is al jaren bezig om daarop in te spelen. Nu is Facilicom klaar om daar een nieuwe stap in zetten. Facilicom wil niet alleen de verwachtingen waarmaken, zij wil het verschil maken en de verwachtingen bij opdrachtgevers, hun medewerkers en hun bezoekers voortdurend overtreffen. Dat is meer dan een kunstje, dat is een manier van werken die een vanzelfsprekendheid moet worden en in de genen van het bedrijf hoort te zitten. Dat wil Facilicom bereiken met hostmanship.

Concreet start Facilicom met een aantal pilootprojecten bij enkele grote Gom-klanten en inzonderheid bij de afdelingen receptiediensten en facility management van Facility Solutions is hostmanship het jaarthema 2013 dat tijdens haar kick-off werd geïntroduceerd en waar werd toegelicht wat de concrete verwachtingen hieromtrent zijn. 

Facilicom wil zich ook onderscheiden als de beste en meest aantrekkelijke facilitaire werkgever.  Door de vergrijzing zal er op korte termijn een krapte ontstaan op de arbeidsmarkt en dat kan een probleem worden voor een typisch mensenbedrijf als Facilicom. Om bestaande en nieuwe medewerkers te blijven binden moeten zij zich welkom voelen binnen de organisatie. Het management werd reeds getraind en zal zelf zijn medewerkers trainen. Dit is belangrijk, want hostmanship moet diep in de cultuur van Facilicom doordringen en men moet dicht bij de organisatie staan om mensen dit alles mee te kunnen geven.  Het management moet hostmanship mee dragen: pas als medewerkers zich ook zelf zo uitzonderlijk behandeld voelen, zullen ze dat naar buiten toe uitdragen. Daarom traint Facilicom als eerste de kaderleden in hostmanship. Zij kunnen het dan in een volgende fase verder uitrollen in de divisies om de dienstverlening verder te versterken.