201625apr

Facilicom UK & Ireland realiseert forse groei

201625apr

uk, facilicom

Facilicom UK & Ireland wist in 2015 in de schoonmaak een groei te realiseren van maar liefst 50 procent. Het beveiligingsbedrijf behaalde in de technische beveiliging bijna een verdubbeling in de omzet. In het verslagjaar is een vestiging gestart in Ierland en dat leidde meteen tot enkele mooie contracten. De vooruitzichten voor 2016 zijn uitstekend.

In 2014 besloot een groot FM-bedrijf alle contracten die nog in eigen beheer waren te gunnen aan Facilicom Cleaning Services. Dat contract en andere gunningen hebben geleid tot een groei van het schoonmaakbedrijf met maar liefst 50 procent in 2015. De instroom van deze opdrachten gaat nog door en zal in 2016, samen met andere new business, leiden tot een groei van naar verwachting zo'n 30 procent. Het bedrijf telt nu zo'n 3.500 schoonmaakmedewerkers en is daarmee uitgegroeid tot een serieuze speler. Om bestaande klanten beter te kunnen bedienen is nu ook een vestiging in Ierland geopend, vooralsnog alleen voor de schoonmaakactiviteiten. Via dat kantoor wordt inmiddels ook zelfstandig new business binnengehaald, waaronder in 2015 een contract dat ook werk oplevert in Groot-Brittannië en voor de Franse divisie.  

Groei in beveiliging
Het beveiligingsbedrijf presteerde beter dan begroot, zowel in omzet als in resultaat. De groei deed zich vooral voor in de elektronische beveiliging, een tak waar in eerdere jaren flink is geïnvesteerd. Dat betaalt zich nu uit: de omzet in deze specialistische vorm van beveiliging is in het verslagjaar bijna verdubbeld. Er moest flink worden geworven om al het werk aan te kunnen. Het onderhoud van beveiligingsinstallaties groeit mee, zodat er een robuuste basis ontstaat voor het bedrijf. De manbeveiliging is meer gegroeid dan verwacht, maar heeft niet zo'n spurt gemaakt als de elektronische beveiliging. Een aantal grote bouwprojecten die Trigion beveiligde, is voltooid, waarmee ook de contracten stopten. Verder had dit onderdeel ook in 2015 te kampen met een gebrek aan goede mensen in de sales. Pas aan het eind van het verslagjaar kon daar een belangrijke vacature worden ingevuld, en daar wordt veel van verwacht in 2016.  

Klantgerichter werken
Het totale resultaat van de Britse divisie is iets gedaald, vooral door de investeringen die het schoonmaakbedrijf moest doen om alle nieuwe opdrachten op een soepele manier te laten instromen. Voor alle nieuwe contracten was in feite een nieuw bedrijf opgezet, ook om de bestaande klanten voldoende aandacht te kunnen blijven geven. In 2016 worden alle activiteiten samengevoegd. De organisatie wordt meteen klantgerichter gemaakt, onder meer door de aanstellingen van klantmanagers. Omdat het bedrijf nu werkt voor grotere klanten in vaak specifieke sectoren, worden er andere eisen aandacht aan de schoonmaak gesteld. Er is daarom veel aandacht voor opleiding, managmentdevelopment, product development en kwaliteits- en veiligheidsmanagement. Verder blijft Facilicom UK & Ireland een voorloper in het streven naar een adequate beloning, gelijke behandeling en meer zichtbaarheid en respect voor met name schoonmaakmedewerkers. 

Meer informatie vind je terug op Facilicom jaarverslag 2015.