In een wereld waarin maatschappelijke verantwoordelijkheid en inclusiviteit steeds belangrijker worden, nemen bedrijven de leiding in het creëren van positieve sociale impact. Bij Food&i willen we naast onze bedrijfsvoering ook een actieve positieve impact maken op de samenleving. Een van de manieren waarop wij deze visie tot leven brengen, is door inclusiviteit centraal te stellen in onze bedrijfsvoering. Inclusiviteit gaat verder dan diversiteit op papier; het gaat om het creëren van een werkplek waar iedereen, ongeacht achtergrond of capaciteiten, zich welkom en gewaardeerd voelt. Maar bij ons gaat het ook om culinaire inclusiviteit. Met een ‘voor ieder wat wils’ aanbod sluiten we niemand buiten en passen we ons assortiment aan op de behoefte van onze gasten. In dit artikel leggen we je meer uit over culinaire inclusiviteit, nemen we je mee in hoe sociale impact verweven zit in onze organisatie en vertelt onze collega Diana over de impact die zij dagelijks maakt op de werkvloer.
Culinaire inclusiviteit bij Food&i
Bij Food&i is culinaire inclusiviteit een belangrijk onderwerp om een breed scala aan smaken en voedingsopties aan te bieden die tegemoetkomen aan de diverse behoeften van onze gasten. Voedsel is namelijk een krachtig middel dat mensen samenbrengt en verschillen overbrugt. Daarom bieden we een uitgebreid assortiment aan gerechten, variërend van traditionele favorieten tot vernieuwende, gezonde opties die voldoen aan verschillende dieetwensen en culturele voorkeuren. Of je nu een veganistisch dieet volgt, glutenvrij eet, of gewoon op zoek bent naar een voedzame maaltijd, bij Food&i is er altijd iets dat aansluit bij jouw smaak en behoeften. Culinaire inclusiviteit betekent bij Food&i ook toegankelijkheid voor elk budget. Daarom hebben wij ons aanbod afgestemd op ieders portemonnee. Neem bijvoorbeeld onze voordelige combideal: voor een kleine prijs genieten gasten van een smakelijk trio bestaande uit een klein broodje, een frisse salade en een heerlijke soep. Voordelig en gevarieerd dus. Door te streven naar inclusiviteit in onze culinaire keuzes zorgen we ervoor dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, wat bijdraagt aan een positieve eetervaring voor al onze gasten.
Onze inzet voor sociale impact
Niet enkel via ons culinaire aanbod gaan we voor sociale impact, we integreren sociale verantwoordelijkheid in elke laag van onze bedrijfsvoering. We gaan voor duurzame en ethische inkooppraktijken, en dragen actief bij aan de gemeenschap door samen te werken met lokale leveranciers. Onze collega’s, zoals Diana, spelen een cruciale rol in deze missie. Diana is een van onze ‘gebaarista’s’ – een barista die vloeiend is in gebarentaal. Dagelijks zet zij zich in om een inclusieve en ondersteunende werkomgeving te creëren, waarbij ze ervoor zorgt dat zowel collega’s als klanten die doof of slechthorend zijn, zich gezien en gehoord voelen. Haar verhalen en ervaringen illustreren hoe onze waarden in de praktijk worden gebracht en hoe wij als bedrijf bijdragen aan een betere, meer inclusieve samenleving. Door samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we een blijvende, positieve impact maken op zowel de mensen om ons heen als de bredere gemeenschap.
Diana’s impact als ‘gebaarista'
Onze gewaardeerde Food&i collega Diana deelt graag hoe ze dagelijks impact maakt op de werkvloer.
Toen Diana Skoryk twee jaar geleden vanuit Oekraïne naar Nederland kwam, wist ze nog niets van het baristavak. Inmiddels maakt ze bij KLM de lekkerste koffies. Daarnaast leert ze je ook nog eens iets nieuws. Je cappuccino of espresso bestel je namelijk in gebarentaal.
"Het is erg leuk werk om te doen. Ik ontmoet veel nieuwe mensen en die leer ik ook nog iets. Mensen kunnen bij de koffiebar op een tablet zien welke gebaren ze kunnen gebruiken. Af en toe proberen mensen toch nog iets te zeggen of ergens naar te wijzen. Maar omdat ik slechthorend ben en de Nederlandse taal nog niet heel goed ken, gebaar ik dat ze het echt met gebarentaal moeten proberen.
De reacties zijn eigenlijk altijd positief. In het begin vinden mensen het nog wat lastig. Maar het leuke is – als ze een keer zijn geweest, komen ze de volgende keer wel weer naar mijn balie om te bestellen. Hun gebaren zijn dan ook echt verbeterd, daar word ik blij van. Ook mensen die gehaast aankomen, vertrekken uiteindelijk met een koffie én een grote glimlach.
In Oekraïne is het als doof of slechthorend persoon veel lastiger om werk te vinden. Het is fijn dat Nederland daar al een stuk verder in is. Als iemand blind is, zie je dit vaak van de buitenkant. Maar bij dove of slechthorende personen is dat niet altijd het geval. Door het werken op Schiphol als “gebaarista”, kom ik dagelijks met veel mensen in aanraking en zij dus met gebarentaal. Ik vind het erg fijn dat ik zo een rol kan spelen in het samenbrengen van verschillende werelden."
Wil je meer informatie over wat Food&i voor jouw bedrijf kan betekenen?