Hoe krijg je kinderen van vier, vijf of zes jaar oud bewust van het belang om hun handen te wassen na een bezoekje aan het toilet? Of na het buitenspelen? Ook al zal elke schooljuf of -meester het belang van hygiëne onderkennen: het lijkt een iets te ambitieus streven. Daarom heeft Gom de hulp van Claire ingeroepen. Claire? Ja, de virtuele schoonmaakmedewerker die kinderen in het basisonderwijs meer vertelt over schoonmaak. En niet alleen meer vertelt, maar ook nog eens dolenthousiast maakt. Ziedaar het effect van een nieuwe handenwasmodule met Claire in de hoofdrol, die van start is gegaan bij de Bloemendaalse Schoolvereniging.

Kleine kinderen en regelmatig handen wassen: het is geen match made in heaven, weet operationeel manager onderwijs Michelle van Hemsbergen van Gom. ‘Hygiëne is lastig op die leeftijd, ja. Kinderen zijn moeilijk tot handen wassen te bewegen na bijvoorbeeld een toiletbezoek. Ze vergeten het. Terwijl het van groot belang is, ook om de hygiene op de toiletten van de basisschool te verhogen. Zeker na de lange griepepidemie van begin 2018 zou preventie een veel belangrijker onderwerp op scholen moeten zijn. En is Gom Onderwijs actief om dit door gedragsbeïnvloeding gerealiseerd te krijgen.

 

Onderdeel van die aanpak is Claire, de virtuele Gom-medewerkster die ook figureert op de zo genoemde klassenkaarten in veel lokalen. In een eerder gemaakt animatiefilmpje legt Claire het belang van schoon en schoonmaken uit. De handenwasmodule is een logisch vervolg. Het is een kort programma - de spanningsboog in de lagere klassen is niet heel hoog - waarvoor de business unit Onderwijs samen optrok met de collega’s van Zorg. Op de locatie Bloemendaal van de Bloemendaalse Schoolvereniging is dit al in de praktijk gebracht.

handenwasles op scholen, drie teiltjes en kinderen

Funelement

Michelle: ‘We begonnen met een introductie: waarom was je eigenlijk je handen? Dan blijkt dat de meesten leerlingen dat wel weten. Daarna laten we een filmpje zien over hoe je je handen goed wast. Mijn collega Marieke Steltenpool, hygiëne- en kwaliteitsmedewerker Gom Zorg, is vervolgens echt handen gaan wassen met alle kinderen. En als funelement werden twee kinderen verkleed als dokter. Die controleerden met een blauwe lamp of hun klasgenootjes, de zogenaamde patiënten, wel goed hun handen hadden gewassen.

handenwasles uv-lamp

Handenwasdiploma

Een handenwasdiploma was de uitsmijter van de module. De kinderen van de groepen een en twee en het onderwijzend personeel reageerden zeer enthousiast op de opzet. Scholen die ook het belang van hygiëne meer willen benadrukken, kunnen naar het programma bij Gom informeren.

 

Ook zonder de module valt er op de gemiddelde basisschool nog genoeg te verbeteren, constateert Michelle. ‘Er zijn nog heel veel toiletten op basisscholen waar je gewoon nog een natte handdoek tegenkomt. Besteed dáár nou eerst eens aandacht aan. Dat kan heel eenvoudig, met papieren handdoekjes of linnen rolhandoeken en een automaat met vloeibare zeep. Maar er is ook nog een praktisch probleem. Een juf vertelde me: “Ik weet ook wel dat de kinderen na het buiten spelen en vóór het fruit eten hun handjes moeten wassen. Maar ik heb 23 van die stuiterballen in de klas die één voor één hun handen moeten gaan wassen in het toilet.” Ga dáár maar aanstaan.’

 

Bewustwording is daarom een eerste stap. En wat Gom betreft begint die op jonge leeftijd al, op een speelse en educatieve manier. Scholen met belangstelling voor de handenwasmodule kunnen vrijblijvend informeren bij Gom Onderwijs.

 

Lees meer over schoonmaak in het onderwijs