Blog | Is er een schoonmaakbranche vóór en ná de coronacrisis?
In een eerder artikel was collega Ad van Opstal terecht verheugd over de nieuwe rol van de schoonmaker, als een van de vitale beroepen in ons land. Ik weet niet of deze coronacrisis alleen maar een herwaardering van het beroep an sich oplevert. Wat we nu meemaken, gaat ook z’n effect hebben op de manier waarop de hele maatschappij tegen schoonmaken aankijkt. Het belang van goed schoonmaken wordt steeds duidelijker. Mensen zien hoe essentieel dat is.
Ik ben ervan overtuigd dat het belang dat hygiëne nu heeft niet verdwijnt wanneer we afscheid mogen nemen van de intelligente lockdown en de maatschappij weer enigszins op gang komt. Hoe gaan we straks om met hygiëne? Welke nadruk krijgt het reinigen van contactpunten en het dragen van beschermingsmiddelen? Maar ook: hoe gaan kantooromgevingen er straks uitzien? Die veranderingen gaan invloed hebben op de schoonmaakbranche in z’n algemeen.
Bij Kleentec merken we daar niet zo gek veel van. In de voedingsmiddelenindustrie maken we onderdeel uit van het vitale proces bij de klant. Een bureau dat niet goed is schoongemaakt levert ‘s morgens een geïrriteerde kantoormedewerker op. Een productielijn die niet goed schoon is, kan betekenen dat er niet kan worden gestart met produceren. Aan de protocollen waar wij mee werken, worden vanzelfsprekend al de hoogste eisen gesteld. Het schoonmaakproces wordt volledig uitgevoerd, waarbij het geen effect heeft om dit bijvoorbeeld vaker achter elkaar te doen.
Verandering zie ik in onze rol, als adviseur naast de klant. Ik merk nu al dat we veel intensiever samen optrekken. Voor Kleentec komt de focus nog meer te liggen op het voortraject. Samen met de klant kijken hoe we de hygiëne op een hoog niveau houden en mogelijke risico’s die hieraan gekoppeld zijn uitsluiten. Die kennisexpert zijn en blijven we, vooral door te investeren in de ontwikkeling van onze mensen. Wij willen die specialist zijn waar de markt ons ook voor houdt.
Als u tot hier toe heeft geconcludeerd dat het voor Kleentec business as usual is: ja en nee. De schoonmaak, ja, die gaat wel door. Consumenten blijven ook in deze tijd eten en drinken, dus bij veel opdrachtgevers staan de productielijnen niet stil. Maar ook in deze sector zijn er bedrijven die hard zijn geraakt. Samen met de klant kijken we dan naar een passende richting voor onze dienstverlening.
Iets anders is dat wij en onze klanten te maken hebben met de anderhalvemeterregel. In veel gevallen werken we in teams om een lijn schoon te maken. Onze medewerkers hebben bijvoorbeeld opkomst- en kleedruimtes. Hoe houd je dan die afstand? Heel content ben ik met de manier waarop iedereen in de operatie zich daaraan houdt. De kunst is om die aanpassing tot een gewoonte te maken, en dat vraagt weer adequate communicatie van de leiding op locatie. Ook onze klant worstelt met die problemen. In de voedingsmiddelenindustrie is werken aan een lopende band gebruikelijk. Dan kan anderhalve meter afstand houden ineens wél een hobbel zijn. Opdrachtgevers zijn erg inventief om de situatie passend te maken voor medewerkers. Alles in het belang van de veiligheid.
Staat de schoonmaakbranche een herwaardering te wachten? Ik ben geneigd om nú ja te zeggen. Maar vallen we straks niet terug in onze oude gewoontes en is het weer business as usual? Wie een glazen bol heeft mag het zeggen!
Huub Kattenpoel
business unit directeur Kleentec