Blog | De bezem door de hotelsector

Hospitality

Er lag een heel aantrekkelijk contract. Flink hotel, onderdeel van een gerenommeerde keten. Voor het schoonmaakbedrijf in opbouw dat Gom Hospitality toen nog was een boost van jewelste, want onze klantenlijst telde maar een handjevol namen. In de eindbespreking zouden we ook de laatste hobbel, de financiële paragraaf, wel nemen was mijn overtuiging. Maar die handtekening onder dat contract kwam er nooit. De financiële ruimte voor goede arbeidsomstandigheden wás er niet en kwám er ook niet. Hoeveel durf moet je als startend bedrijf hebben om dan te zeggen: sorry, maar het is beter als we afscheid van elkaar nemen?

Geen durf, maar visie. De visie dat het eindelijk tijd wordt dat hotellerie en schoonmaakbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Overal gaat het tegenwoordig over sociaal-maatschappelijk ondernemen. Maar als ik op Google ‘misstanden hotelsector’ intik, vliegen de zwartboeken je om de oren. Nog steeds, ook al hamert vakbond CNV continu op het verantwoordelijkheidsgevoel van opdrachtgevers.

 

Bij Gom - familiebedrijf als we zijn - hebben we altijd oog gehad voor de arbeidsomstandigheden van mensen, ook al lopen er hier ondertussen ruim 9.000 rond. Met die mensen bestrijken we de gehele Nederlandse economie, al deden we de hotellerie er altijd ‘een beetje bij’. Toen we drie jaar terug besloten die serieus te gaan oppakken, wisten we waar we aan begonnen. Als er één sector is waarin arbeidsomstandigheden onder een vergrootglas liggen, is het die. Moesten we het wel doen? Konden we daar wel het Gom-dna introduceren?

 

Het is nu begin 2019. Gom Hospitality is bekend in de markt. Het handjevol klanten werd handen vol, van verschillende hotelbrands. We staan op shortlists bij aanbestedingen, groot en klein. Oké, laat ik de eerste zijn om te erkennen dat we de tijd méé hebben gehad. Sinds we serieus gas zijn gaan geven met Gom Hospitality, draait de hotelbranche beter dan ooit tevoren. Er zijn meer financiële mogelijkheden voor een realistisch schoonmaakcontract. Die komen er, beetje bij beetje. En ook met onze steen in de vijver hebben we iets in beweging gebracht, merken we tijdens besprekingen met geïnteresseerde opdrachtgevers.

 

Vaak is er begrip voor onze visie. Soms worden we er zelfs specifiek om uitgenodigd, ook al weten klanten dat we niet de goedkoopste zijn. We trekken opdrachtgevers niet alleen over de streep door met het vingertje te wijzen naar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Nee, we hebben ook commerciële argumenten. Een van ‘onze’ hotels sloeg met Gom Hospitality een andere weg in en realiseerde een serieuze reviewverbetering. Iedereen weet wat betere reviews betekenen voor de kamerbezetting.

 

We zijn er nog lang niet, realiseer ik me. Vorig jaar zomer schatte het CNV dat het nog in de helft van de Nederlandse hotels mis is. Maar dat het tijd is voor een nieuwe aanpak is duidelijk. Het is een stimulans om door te gaan. Om te kijken waar we het verschil kunnen maken, op alle fronten. Ik weet dat Google niet snel vergeet. Maar als ik over een paar jaar weer diezelfde zoekopdracht geef, hoop ik toch dat de schoonmaakbezem door die eerste pagina’s is gegaan.



 

Maarten van Driel

Klantmanager Gom Hospitality