Van hectische zomermaanden worden ze bij Gom Hospitality niet warm of koud
Het zijn de maanden waarin het alle hens aan dek is voor Gom Hospitality. Een ongekende drukte in de hotels, veel bezochte evenementen die tussendoor worden gehouden, de grilligheid van het Hollandse weer die planningen compleet overhoop kan gooien. En toch: wie met Karin van den Heuvel praat heeft geen moment de indruk dat de zenuwen haar te veel worden. Als verantwoordelijke voor de business unit Hospitality met jarenlange ervaring in de horeca weet ze precies wat ervoor komt kijken om een volgend piekseizoen in goede banen te leiden. ‘Ervaring. En intuïtie!’
Van alle business units bij Gom is Hospitality wel degene die het meeste effect ondervindt van de wisseling van de seizoenen. De business unit is actief in hotels, theaters, bioscopen en musea en op evenementenlocaties. ‘En vergeet Schiphol niet hè. Daar maken we de shops vóór en achter de douane schoon. Je kunt je niet voorstellen hoeveel mensen er op een dag in de zomer door Schiphol komen!’ (Dat zijn er overigens ongeveer 200.000 per dag in de vakantiemaanden.)
‘Dat het schoon is, is superbelangrijk voor de winkels’, zegt Karin. ‘Daarom hebben we in de zomermaanden extra de focus op kwaliteit. Iedere winkel kan aangeven op welke tijd er moet worden schoongemaakt. De één wil graag dat er direct na openingstijd wordt schoongemaakt. De ander wil het halverwege de dag of een uur voor sluitingstijd. Dat kan alleen maar door heel strak te plannen. Daarvoor maken we gebruik van het Leviy planningssysteem. Nee, heel veel last van toeristen die dan door de winkel heen lopen hebben we niet. En we maken goede afspraken met shopmanagers. Want terugkomen om een winkel later schoon te maken als het druk is, is geen optie. Een schoonmaker van ons loopt op Schiphol gemiddeld 14 kilometer op één dag. Als die schoonmaker aan het eind van de dag nog een keer heen en weer moet, is dat niet te doen.’
Drukte in theaters
Opvallend genoeg is het ook achter de schermen van de grote theaters in de zomermaanden extra druk. Karin: ‘De reguliere theaters kennen een zomersluiting. Maar wij maken het AFAS Circustheater en het Beatrix Theater schoon. Vergis je niet hoeveel mensen vakantie vieren in eigen land. Voor hen is de zomer juist een reden om die populaire musical te gaan bezoeken. Alle voorstellingen in die theaters worden in de zomer dubbel en dwars bezocht.’
30 graden of meer? Bioscoopje!
Al naar gelang het weer kan ook het bioscoopbezoek fluctueren. ‘Je zou verwachten: in de zomer komt er minder publiek. Maar wat blijkt: is het een paar dagen lang 30 graden of meer, dan gaan mensen opeens naar de film. De reden is dat die zalen supergekoeld worden. Daarom houden we de weersvoorspelling in de zomer altijd nauwlettend in de gaten.’
Correlatie temperatuur en bezoek Blijdorp
Een vergelijkbaar effect doet zich voor bij Blijdorp, ook een prominente klant van Gom Hospitality. Via historische data, die Gom actief gebruikt bij de planning van personele inzet, is een opmerkelijke correlatie terug te vinden. De kritische ‘dierentuintemperatuur’ is 24,2 graden. Wordt het warmer, dan gaat er een streep door het uitje Blijdorp. Flexibiliteit bij onze Hospitality-medewerkers is dus van cruciaal belang om alle opdrachtgevers van dienst te zijn in de zomer.
Hotels en musea
Dat kan echter maar tot op zekere hoogte. Een groot deel van de Hospitality-medewerkers heeft werk in de hotelbranche. ‘In onze hotels in Amsterdam is het het hele jaar wel druk. Maar middenin de zomer is het piekmoment. Ik merk het ook als ik in deze maanden door de stad rijd, hoe groot het verschil is.’ Ook de musea in Amsterdam en andere grote steden blijven bezoekers trekken, weer of geen weer. Karin: ‘Je hebt in de zomer weer veel toeristen die musea bezoeken. Japanners en Chinezen komen daar vaak speciaal voor. Daarom houden we goed in de gaten wanneer er een nieuwe tentoonstelling aankomt.’
Vakantie voor eigen medewerkers
Een extra bijkomstigheid is dat in de zomer ook een deel van de eigen medewerkers vakantie heeft. ‘Nee, je kunt mensen niet verbieden om in deze periode vrijaf te nemen. Gelukkig hebben we personeel dat niet gewend is om in deze periode van het jaar op vakantie te gaan. Die lopen al zolang in de branche rond dat ze weten dat het minder handig is. Die doen in de zomer met passie en plezier hun werk. Kijk, heb je kleine kinderen, dan is het anders. Maar veel medewerkers zeggen ook: laat mij maar lekker in september vakantie nemen, dan is het rustig. Ik ook, ik heb pas in september vrij gepland.’
Een intensieve campagne om vakantiekrachten te werven heeft Gom-breed veel succes gehad. Karin: ‘En de kantorenmarkt is in de zomer rustig. We hebben binnen Gom Offices veel medewerkers die werken binnen ons Magnifique-concept. Die medewerkers weten alles van hospitality, die schuiven we zó in. Ook Gom Onderwijs heeft zes weken lang altijd wel mensen over.’
Resumerend: de zomermaanden laten Karin nog net niet koud, maar veel scheelt het niet. ‘Het is toch een kwestie van intuïtie. En van ervaring. Goed plannen, op tijd beginnen met alle voorbereidingen en daarna weer afbouwen.’
Op zoek naar een leverancier als Gom Hospitality, die als sectorspecialist elke dag actief om de beleving van bezoekers te optimaliseren?