Van schoonmaakster tot afdelingsassistent op de Spoedeisende Hulp
Een opmerkelijk een-tweetje op de afdeling Spoedeisende Hulp van het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn. Gom Zorg is er niet alleen verantwoordelijk voor de schoonmaak, maar ook deels voor het logistieke proces. ‘Dat deden we altijd zelf, maar eigenlijk alleen als we eraan toe kwamen. Je hebt liever dat de mensen die je hebt hun tijd besteden aan echte zorgtaken’, zegt teamleider Philip Vriend van het Dijklander Ziekenhuis. Schoonmaakmedewerkers die indirect zorggerelateerde taken uit handen nemen: het zou weleens een oplossing kunnen zijn voor het personeelstekort in ziekenhuizen.
Gom Zorg is al ruim 10 jaar een vertrouwd gezicht op de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH). En dat vertrouwde gezicht is vaak van Kafa el Akhras. Al bijna twaalf en een half jaar is zij verantwoordelijk voor de schoonmaak van de afdeling Spoedeisende Hulp. Tot grote tevredenheid van iedereen die er werkt, constateert Philip. ‘Kafa is hier vijf dagen in de week aanwezig. En is ze er niet, dan is Kafa ook aanwezig. Want anderen die haar taken even moeten overnemen weten dan: dit is Kafa d’r huis, we moeten er wel voor zorgen dat het schoon en netjes blijft. Zij legt de lat hoog. Kafa is iemand die kritisch kijkt en dat is belangrijk op een bijzondere afdeling als de spoedeisende hulp. Ze zorgt ervoor dat het er hier altijd perfect uitziet.’
Een 9,5 of 10 voor de schoonmaak
Hoe bepalend de rol van Kafa op de SEH is, blijkt wel uit evaluaties. Philip: ‘Als team evalueren we veel met elkaar: hoe vind je dat de schoonmaak is? Het verschil kun je vooral goed zien als het vakantietijd is. Dan krijgt de schoonmaak een 7,5, hooguit een 8. Als Kafa er is, ligt het cijfer tussen de 9,5 en de 10. Als je hier komt dan zie je het zelf: goh, wat is het hier schoon! Ook de randjes van de vensterbank. Dan denk je al gauw: daar zal wel stof liggen, maar er ligt geen stof op!’
Afdelingsassistent
Dankzij de jarenlange relatie ging de uitbreiding van het takenpakket min of meer geruisloos. Sinds een jaar of vijf is Kafa afdelingsassistent. ‘Ze zorgt voor het logistieke proces hier op de afdeling. We werken hier op de afdeling met van die prikkarretjes. Die moeten aan het begin van de dag gevuld zijn met alles uit het magazijn wat je nodig hebt. Dat deden we altijd zelf, maar eigenlijk alleen als we eraan toe kwamen. Als het een drukke dag was geweest, konden we dat alleen nog maar ’s avonds doen. Maar de drukte neemt heel erg toe. Het aantal patiënten en werkzaamheden wordt steeds meer, dat is op andere afdelingen SEH niet anders. En ook wij hebben een personeelstekort. Je hebt liever dat de mensen die je hebt hun tijd besteden aan echte zorgtaken. Alle indirecte zorggerelateerde werkzaamheden moet je zoveel mogelijk kunnen uitbesteden. Wij vinden het heel erg fijn dat wij ons door haar kunnen focussen op de verpleging.’ Ook werkt het Dijklander Ziekenhuis met gastvrouwen. ‘Dat zijn vrijwilligers. Zij kunnen overdag weer de karretjes vullen, voor de nacht. Die gastvrouwen zijn trouwens door Kafa ingewerkt.’
Onderdeel van het team
Zelf blijft Kafa nuchter onder alle complimenten. ‘Ik doe m’n best.’ Ze is duidelijk thuis op ‘haar’ afdeling, kent iedereen. ‘Ik werk hier nu bijna twaalf en een half jaar. Je bent echt onderdeel van het team. De mensen zijn heel aardig voor mij. Met iedereen kan ik goed opschieten, of het nu een verpleegkundige of een arts is.’ Vijf dagen in de week is zij er te vinden, elke dag van zes uur ‘s morgens tot twee uur ‘s middags. Het werk als servicemedewerker is min of meer automatisch erbij gekomen. Kafa: ‘Ik heb alles in de praktijk geleerd. Ik doe het nu al vijf jaar en je leert eigenlijk elke dag nog wel iets.’
Zorgmedewerkers die ‘gewoon’ weer tijd hebben voor hun dagelijkse werk. Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Gom Zorg vindt van niet.