Het werkgeluk van Nanja Marcus - Teisman

Ik heb echt fijn en dankbaar werk

Als thuishulp bij Axxicom bezorgt Nanja Marcus-Teisman (32) velen dagelijks een geluksmomentje. “Ik kom om te helpen in de huishouding, maar het is veel meer dan dat”, zegt Nanja. “Voor sommige cliënten ben ik de enige die langskomt in een week. Dat maakt het ook zulk dankbaar werk, dat je echt iets voor mensen kunt betekenen.”

Nanja Marcus - Teisman - Persoonlijke verhalen - Facilicom Group

Nooit spijt

Nanja is al zo’n kleine tien jaar thuishulp. Ze kwam per toeval in het vak terecht toen ze een baan zocht in haar nieuwe woonplaats Veenendaal. “Ik kom uit Apeldoorn en mijn vriend uit Renswoude”, vertelt Nanja. “We hadden plannen om te gaan samenwonen, maar hij wilde niet naar Apeldoorn en ik niet naar Renswoude. We zijn toen in het midden beland in Veenendaal. Daar heb ik eerst kortstondig in een rijstewafelfabriek gewerkt, maar dat was niets voor mij. Toen ik een oproep zag voor thuishulpen, was de keuze snel gemaakt. Ik had al schoonmaakervaring opgedaan tijdens vakantiewerk en kon eigenlijk meteen aan de slag. En daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik heb echt fijn en vooral dankbaar werk.”

Altijd bereikbaar

Nanja heeft in de jaren dat ze thuishulp is in Veenendaal een vaste clientèle opgebouwd. Dat geldt helaas niet voor haar werkgevers. Nanja: “Axxicom is alweer de vierde organisatie waar ik voor werk. Dat komt omdat de gemeente contracten afsluit voor een paar jaar. Als de termijn erop zit, bestaat de kans dat het contract niet verlengd wordt. Dat was de eerste drie keer het geval. De laatste organisatie waar ik in dienst was, ging failliet. Gelukkig heb ik in Axxicom een fijne, nieuwe werkgever gevonden. Al moest het vertrouwen wel even groeien.” Nanja is nu zeven maanden in dienst en vindt vooral de flexbiliteit en openheid kenmerkend voor Axxicom. “Ondanks dat ik geen directe collega’s of vaste werkplek heb, voel ik me bij Axxicom zeker thuis”, zegt Nanja. “Mijn Regiocoach is betrokken en altijd bereikbaar. En via het online systeem dat we gebruiken, is het makkelijk plannen met collega’s. Ik was in het begin echt verbaast hoe snel collega’s reageren en kunnen invallen als dat nodig is. Heel fijn.”  

Meer tijd

Hoe belangrijk een goede werkgever ook is, Nanja haalt haar echte werkgeluk uit haar dagelijks werk. “Ik help mensen met huishoudelijk werk dat zij zelf niet meer kunnen. Maar in de paar uur dat ik wekelijks bij hen ben, bouw ik vooral ook een band met ze op. Een schoon huis is belangrijk, maar het sociale contact is minstens zo belangrijk. Ik zeg altijd ‘je moet niet alleen voor ze werken, maar ook voor ze denken’. Ik probeer dan ook echt de tijd te nemen voor mijn cliënten. Al wordt dat wel steeds lastiger. De tijd die we krijgen om een huis goed schoon te maken, is soms echt te kort. Ik zou beleidsmakers wel eens dagje willen meenemen, zodat ze kunnen zien wat ons werk écht inhoudt. Maar het doet geen afbreuk aan mijn werkgeluk, hoor, want werkgeluk creëer je zelf.”