Werkgeluk: Grote droom, kleine stappen

Gelukkige werknemers maken organisaties succesvoller. Als onze mensen met plezier aan het werk zijn dan worden ook de medewerkers van onze opdrachtgevers gelukkiger en productiever, vertelt Rogier Verbeek, directeur Klant en Markt bij Facilicom Solutions.

Als dienstverlenend mensenbedrijf zit werkgeluk in het DNA van Facilicom Group. Sinds vorig jaar focussen we ook expliciet op het geluk van onze medewerkers. De pay-off Happy people make happy people is een logische uitwerking van onze missie on samen te werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen.

Het idee is ogenschijnlijk simpel. Als onze medewerkers met plezier aan het werk zijn dan halen ze het beste uit zichzelf. Dat heeft vervolgens een positieve impact op het plezier en de prestaties van de medewerkers van onze opdrachtgevers.

 

Return on Happiness

Vanuit het perspectief van facility management is er daarom ook een business case voor werkgeluk. Als we ons inzetten om facilitaire dienstverleners te laten floreren dan levert dat een bijdrage aan het succes van de organisatie. Want mensen die met plezier werken zijn minder vaak ziek - en ze zijn klantvriendelijker, hulpvaardiger, collegialer, creatiever en productiever. Dan mogen we toch gerust spreken van Return on Happiness?

In Amerikaans onderzoek is al jaren geleden vastgesteld dat elke euro die je effectief besteedt aan werkgeluk zich vijf keer terugbetaalt. Inmiddels is er een keur aan andere onderzoeken die de positieve impact aantonen van facilitaire zaken zoals een groene werkomgeving en een gezond binnenklimaat.

Toegevoegde waarde voor het primaire proces

Met deze onderzoeken in het achterhoofd kunnen we constateren dat het vakgebied van facility management zich in een geweldige fase bevindt. Werkgeluk staat in toenemende mate in de belangstelling als instrument om mensen het beste uit zichzelf te laten halen en daardoor organisaties succesvoller te maken. Dat betekent dat de discussie over facility management niet meer simpelweg draait om kwaliteit en kosten, maar ook om de toegevoegde waarde voor de primaire processen van de organisatie.

Win-win

Dat werkgeluk effect heeft op het succes van mensen en organisaties is een drijvende kracht achter de activiteiten die we als Facilicom Group ondernemen om onze medewerkers plezierig te laten werken. We zien daarin echt een win-win. Als onze medewerkers prettig werken dan worden we daar in alle afdelingen blij van. Voor Facilicom Group komt daarbij dat de uitstraling en inzet van onze mensen betekenen dat ook de medewerkers van onze klanten meer plezier ervaren en betere prestaties leveren. De aanstekelijkheid van werkgeluk maakt het werk van onze eigen organisatie en onze opdrachtgevers succesvoller. Daar doen we het voor!

 

Werkgeluk als mindset

Om als organisatie serieus werk te maken van werkgeluk is in feite een cultuurverandering nodig. De inzet op werkgeluk is een mindset. Dat geldt in eerste instantie voor de diensten die we als facilitaire dienstverleners bij klanten verzorgen. Facilitaire dienstverlening gaat dan net zozeer over schone, hele, veilige en gastvrije werkplekken als over het creëren van omgevingen waar mensen blij worden. Facility management heeft nu eenmaal een enorme impact op de werksfeer, de kantoorbeleving, de interactie tussen mensen... 

 

Drie domeinen om het verschil te maken

Binnen Facilicom Group zetten we inmiddels concrete stappen om werkgeluk de plek te geven die het verdient. We weten dat er drie domeinen zijn waarop we het verschil kunnen maken: plezier, voldoening en zingeving. Op al die terreinen ontstaan nieuwe initiatieven. De Facilicom Foundation stelt medewerkers bijvoorbeeld in staat om zich met elkaar in te zetten voor een goed doel. We creëren ruimte voor medewerkers om hun taken naar eigen inzicht uit te voeren. Onze ambassadeurs voor werkgeluk delen intern de verhalen over plezier, productiviteit en zingeving.

 

Pionieren

We zijn nog volop aan het pionieren. De uitkomsten van de verschillende onderzoeken naar werkgeluk klinken heel logisch, maar de concrete effecten die we met facility management realiseren zijn niet altijd eenvoudig zichtbaar en kwantificeerbaar te maken. We hebben wel mooie verhalen die het waard zijn om gehoord te worden. Zoals over schoonmaakspecialist Gom, die met een sectorspecifieke aanpak bijdraagt aan beter onderwijs. Over de bijdrage van onze duurzame initiatieven aan de Sustainable Development Goals. Over onze sociale onderneming Buitengewoon, die mensen die nu nog vaak aan de zijlijn staan aan een betaalde baan helpt.

 

Geluk inbouwen

Een gelukkige werkvloer is een grote droom waarin we met hart en ziel geloven. Om de droom werkelijkheid te laten worden zijn naar ons idee geen grootse aanpakken, maar juist kleine stapjes nodig. We doen geen totaal andere dingen dan voorheen, maar we kijken wel met een frisse blik.

Het gaat erom de verschillende aspecten van werkgeluk in de dagdagelijkse praktijk in te bouwen. Een glimlach van een receptiemedewerker, een vriendelijke groet van een schoonmaker. De cateringmedewerker die je met trots vertelt over de plasticvrije ambitie van het bedrijfsrestaurant. De beveiliger die je vriendelijk de weg wijst. De technicus die even opbelt met nieuws over je project. Het kost allemaal nauwelijks extra's en het effect is groots.

Een kleine moeite, een groot plezier - dat is een benadering die goed bij ons past. We zijn er ook van overtuigd dat werkgeluk alleen op deze manier aanstekelijk en toekomstbestendig wordt. Zet u de kleine stappen naar het grootse werkgeluk met ons mee?




Meer lezen over werkgeluk en de laatste ontwikkelingen binnen Facilicom Group en haar divisies? Blijf op de hoogte en schrijf je hieronder in voor relevante updates. 
 

 
Ik ga ermee akkoord dat Facilicom Group mijn persoonsgegevens verwerkt om mij via verschillende marketingkanalen te informeren. Je kunt jezelf op elk moment afmelden voor onze communicatie. Voor meer informatie raadpleeg onze privacy statement.