Tevreden hotelgasten

Toen Gom medio 2016 besloot om ook de hospitalitymarkt te betreden, stond één ding vast: niet de ‘zoveelste’ aanbieder in de markt worden. Schoonmaakleveranciers zijn er immers genoeg in de hospitality. Wat veel minder schoonmaakbedrijven deden, was medewerkers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bieden. Gedwongen vaak door opdrachtgevers die schoonmaak vooral als kostenpost zagen. Regelmatig kwam de markt in opspraak. Dáár lag terrein braak, maar zou een nieuwe aanbieder als Gom Hospitality wel de handen op elkaar kunnen krijgen voor een andere aanpak?

Met dank aan internet

Inmiddels weten we dat die ‘coup’ geslaagd is. Zelf hebben we al langer de visie dat werkgeluk voor medewerkers altijd voorop moet staan, in elke sector. Mensen normaal de tijd geven om hun werk te doen, waardering tonen die verder gaat dan geld en kansen bieden voor persoonlijke ontwikkeling. Steeds meer opdrachtgevers in de hospitalitysector onderstrepen dat. Internet helpt, door de enorme vlucht die reviewsites hebben genomen. Een vieze hotelkamer, doordat schoonmaakmedewerkers er te weinig tijd voor kregen gaat digitaal de wereld rond. Opdrachtgevers die investeren in schoonmaak, halen die investering er dubbel en dwars uit.

Sectorspecialisme

Met de start van de business unit Hospitality liep Gom vooruit op de sectorspecialisatie die inmiddels Gom-breed is ingevoerd. Al vanaf de start is de training voor medewerkers specifiek gericht op het werk in hotels en andere hospitalityomgevingen. Gom wil vijfsterren-hotelcleaning bieden door medewerkers door de ogen van de gast te laten kijken. Aandacht voor de schoonmakers doet de rest. Hotels die al op de klantenlijst van Gom staan rapporteren meer werkplezier, een lager verloop onder schoonmakers en vooral: een optimale dienstverlening, met betere reviews tot gevolg.

Team van het jaar

Een 8,3 voor schoonmaakkwaliteit is al opvallend hoog. Dat cijfer in anderhalf jaar naar 8,8 brengen is nog opvallender. Het is het bewijs dat teambuilding groot effect heeft op schoonmaakmedewerkers. Het verantwoordelijke team van het NH Amsterdam Schiphol Airport hotel mocht daarom in 2019 op voordracht van de opdrachtgever de award voor Gom-team van het jaar ophalen.

Best Practice Awards

De ongebruikelijke aanpak levert ook andere erkenning op dan alleen maar nieuwe klanten. Samen met opdrachtgever Ibis Styles Haarlem City Hotel won Gom Hospitality in het eerste jaar van het dienstverband de Best Practices Award. Onderscheid tussen schoonmaak- en hotelmedewerkers is er niet: het is één team.

Uitgangspunt: werkgeluk

Trots zijn we op het – nog altijd – groeiende aantal gasten dat dankzij Gom Hospitality dagelijks in een schoon bed stapt. Maar cijfers zijn voor ons niet heilig. Veel belangrijker is het realiseren van onze visie: dat hospitalitysector er één is waar werkgeluk bovenaan staat. Misschien wel júist in een sector als deze, nauw verbonden met vakantie en plezier. En als we onze medewerkers menswaardige omstandigheden bieden, komt een verdere groei van onze activiteiten vanzelf. De ontwikkelingen sinds de start in 2016 geven ons gelijk: de visie van een ‘ander’ schoonmaakbedrijf krijgt steeds meer voet in de grond in de sector. Met een mooie klantenlijst met bekende namen als gevolg.