Als collega bij Trigion weet je zeker dat je kunt blijven groeien. Je kunt niet alleen tijdens je werk blijven leren, maar ook door trainingen te volgen aan de Trigion Academie. Trainer en oud-beveiliger Marcel Blokzijl vertelt erover. ‘Het vak is continu in beweging, en onze trainingen bewegen mee.’

Uniek in ons vak

Uniek in ons vak

In 1992 begon Marcel zelf als winkelsurveillant. ‘Eerst wilde ik van daaruit overstappen naar de politie, maar ik vond de beveiliging zo interessant dat ik bleef hangen. In 2008 maakte ik de overstap naar het trainen. Mensen helpen om hun vaardigheden te ontwikkelen: daar krijg ik energie van.’

Hij is van begin af aan betrokken geweest bij de Trigion Academie. ‘De Trigion Academie is opgezet omdat we het belangrijk vinden dat onze collega’s kunnen blijven groeien. Mijn collega en ik hebben een didactische opleiding gevolgd aan de Hogeschool van Utrecht en beschikken over de BVE-startkwalificatie. We leiden aspirant-beveiligers op tot gediplomeerde Trigion-medewerkers. Dat is uniek in ons vakgebied. We geven ook les op verschillende scholen, zoals het Zadkine College.’
 

OMA en proactief beveiligen

Een voorbeeld uit het aanbod: trainingen Omgaan Met Agressie (OMA). ‘Als beveiliger krijg je soms te maken met mensen die gefrustreerd zijn en agressief worden. In onze trainingen leer je methodes om te de-escaleren. Het gaat om communicatie. Zo krijg je mensen weer rustig en voorkom je dat er iets ergs gebeurt.’

‘Nog een belangrijk onderwerp is proactief beveiligen. Dat gaat om het herkennen van afwijkend gedrag. Als beveiliger leer je beoordelen: is hier sprake van dreiging, of is iemand bijvoorbeeld alleen maar zenuwachtig? Als iemand gewoon zoekende is, kun je diegene helpen. En is iemand wel iets kwalijks van plan, dan ben je er ook op tijd bij.’

‘Je maakt het verschil met een open houding,
mensenkennis en goede communicatie.’

Trainingen op maat bij klanten

Marcel ontwikkelt ook verschillende e-learnings. Een mooie aanvulling op de fysieke bijeenkomsten. ‘Opleiding, training en e-learning combineren we bij verschillende klanten. Bijvoorbeeld bij Schiphol. Collega’s krijgen daar trainingen om te groeien in hun vak, maar ook om te voldoen aan de behoeften van de luchthaven. Als je weleens gevlogen hebt, dan ken je de veiligheidscontroles. Dat moet natuurlijk zorgvuldig en klantvriendelijk gebeuren.’

‘Een andere belangrijke klant is het COA, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Als beveiliger is het altijd belangrijk om je te verplaatsen in de situatie. Bij het COA tref je mensen die uit probleemgebieden komen en veel meegemaakt hebben. Vervolgens moeten ze in de opvang wachten en zitten ze continu bij elkaar. Dan kunnen er spanningen ontstaan. Wij geven onze beveiligers de tools om het overzicht en de rust te bewaren.’

Trainingen op maat bij klanten

Staan voor wie je bent

‘Bij Trigion kun je je altijd verder ontwikkelen,’ zegt Marcel. ‘We geven onze collega’s alle nodige kennis en vaardigheden mee. Het aanbod is breed. We hebben ook een training op het gebied van de briefing. Je zit aan het begin van de werkdag bij elkaar en neemt door wat er gaat gebeuren. Hoe doe je dat op zo’n manier dat iedereen in korte tijd goed voorbereid is? Dat is waardevol.’

Het belangrijkste is het persoonlijke aspect. ‘Ik wil graag van deelnemers weten: wat wil je leren? Dan gaan we daarmee aan de slag. Je eigen drijfveren zijn belangrijk. Staan voor wat je bent en wie je bent, dat is ook een belangrijke les uit onze trainingen. Dan heb je ook meer plezier in je werk.’

‘Als ik tijdens een training merk dat collega’s elkaar motiveren of inspireren om bepaalde technieken toe te passen, of als ik na afloop hoor dat ze iets nuttigs hebben geleerd, dan geeft mij dat een voldaan en fijn gevoel. Ik weet dan echt weer waar ik het voor doe.’


Welkom en veilig

‘Het vakgebied is continu in beweging en onze trainingen bewegen mee. Het ouderwetse beeld is dat het bij beveiligers vooral om de spierballen gaat, maar dat is niet zo. Je maakt het verschil met een open houding, mensenkennis en goede communicatie. Je bent in feite ook gastheer of gastvrouw. Met jouw werk zorg je ervoor dat mensen zich welkom en veilig voelen.’

Over welkom en veilig gesproken: dat ben je ook bij Trigion zelf. ‘Je merkt dat beveiligers de kern zijn van Trigion,’ zegt Marcel. ‘En je merkt dat het van oorsprong een familiebedrijf is. Iedereen heeft genoeg te doen, maar toch is er aandacht voor elkaar. Persoonlijk contact. Dat maakt dat je je gezien blijft voelen. Daarom werk ik hier na al die tijd nog steeds met plezier.’

Ook beveiliger worden bij Trigion? Bekijk onze vacatures.


Ga naar vacatures