Als beveiliger kun je soms vervelende incidenten meemaken. Het is belangrijk om je hart te luchten, zodat je niet te lang rondloopt met nare ervaringen. Daarom heeft Trigion het Bedrijfs Opvang Team (BOT). Peter Lorijn is er sinds het begin bij. ‘Je kunt zelf bepalen of je belt en wie je belt.’
Ingrijpende ervaringen
Peter Lorijn werkt sinds 2001 bij Facilicom en Trigion. Tegenwoordig is hij Adviseur Veiligheid & Kwaliteit. Daarnaast is hij vertrouwenspersoon voor alle collega’s binnen Facilicom en is hij coördinator van ons Bedrijfs Opvang Team.
Peter is onderdeel van het team dat de landelijke samenwerking met het COA beheert, het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. ‘Het COA is één van de leukste opdrachtgevers die ik ken. Het biedt mensen een plek die een veilig en goed bestaan willen opbouwen. Dat is de overgrote meerderheid. Maar er is ook een klein deel dat incidenten veroorzaakt.’
Omdat onze collega’s soms te maken krijgen met geweld, andere incidenten en soms zelfs suïcidale mensen wilden we iets regelen om hen een luisterend oor te bieden,’ vertelt Peter. ‘Dat zijn immers ingrijpende ervaringen. Het BOT is dus ontstaan vanwege ons werk voor het COA, maar alle andere collega’s kunnen ons ook bellen.’

Zelf kiezen
Hoe is het team opgezet? ‘We hebben gevraagd: wie wil er klaarstaan om naar collega’s te luisteren als ze iets heftigs hebben meegemaakt? We hebben tien mensen opgeleid. Allereerst om iemands verhaal aan te horen, en vervolgens ook om te kijken of er nazorg nodig is. Bijvoorbeeld van een traumadeskundige. Maar het begint met collega’s onderling. Gewoon met de vraag: hoe gaat het met je? Het gaat om goed luisteren, ook tussen de regels door.’
‘Je bepaalt zelf of je over een ingrijpende situatie wil praten. Als je dat wil, kijk je op de flyer van het BOT. Daar staan alle collega’s op die je kunt bellen. Je kiest zelf iemand uit. Het fijne is dat je met iemand kunt praten die het werk begrijpt, en die geen oordeel geeft.’
Het fijne is dat je met iemand kunt praten die het werk begrijpt, en die geen oordeel geeft.
Opluchting
Naast het coördineren van het BOT voert Peter zelf ook gesprekken. ‘Ik werkte vroeger voor een bedrijf dat waardetransport verzorgde. In die tijd werden er veel overvallen gepleegd. Toen heb ik voor het eerst een opleiding gevolgd om mensen op te vangen die een trauma opgelopen hebben.’
‘Pas geleden werd ik gebeld door een collega die beveiliger is in een supermarkt. Er kwam laatst een klant met een mes op hem af. Dat kwam boven op eerdere heftige ervaringen. Misschien is één incident geen reden om te bellen, maar wordt het wel zwaar als je alles bij elkaar optelt. Na ons gesprek zei hij dat het hem enorm opgelucht heeft.’
‘Uiteindelijk gaat het erom: kun je het achter je laten, kun je er nog wel van slapen? Daar kunnen we als BOT het verschil in maken.’
Laagdrempelig
‘De teamleiders bespreken het met alle beveiligers. Daarnaast hangen we op elke locatie de flyers op zodat je weet wie je kan bellen. Laagdrempeligheid, daar gaat het om. Als je ergens over wil praten, kan dat. Lucht je hart.’
‘Trigion is een heel sociale werkgever,’ concludeert Peter. ‘Je merkt dat het van oorsprong een familiebedrijf is. Er is aandacht voor je. Je kunt altijd je ei kwijt bij een vertrouwenspersoon of bij het BOT. Goede ideeën zijn ook altijd welkom, en er is ruimte om jezelf te ontplooien. Je mensen, daar moet je altijd zuinig op zijn. En dat doet Trigion.’