Emine Turksever is HR Adviseur Opleidingen bij Gom – een organisatie werkzaam in de schoonmaakbranche. Het bedrijf maakt deel uit van Facilicom, een grote organisatie in de facilitaire dienstverlening met ruim 27000 werknemers. Naast haar werk als opleidingsadviseur is Emine ook taalcoach. Een goede taalbeheersing is voor medewerkers zeer waardevol in hun dagelijks leven én op het werk. En daar profiteert het bedrijf ook van.. Vanuit die gedachte is Gom daar jaren geleden al mee aan de slag gegaan.
“Wij zijn al een tijdje geleden met taalbeheersing aan de slag gegaan en werken vanaf het begin samen met Toptaal. Een grote taalaanbieder in Nederland en werkzaam in diverse branches met op maat gemaakte taaltrajecten. We willen onze medewerkers graag handvaten geven om de taal beter te leren spreken, te schrijven, en te verstaan. Voor Gom richten we ons op het werk, maar ook op het leven buiten het werk. Welke woorden moet je kennen om je vak goed uit te oefenen? In een breder verband, vanuit Facilicom, zijn er nu ook taalbuddy’s actief die mensen kunnen helpen. Dat zijn collega’s uit alle gelederen van Facilicom die dit vrijwillig doen.”
Hoe gaat dat in zijn werk?
“We kijken heel goed rond in onze eigen organisatie: welke medewerkers hebben problemen met taal? Wie kan er extra ondersteuning gebruiken? Wat zijn de precieze behoeften? Toptaal doet voor ons de intake per individuele medewerker. Dan wordt zijn of haar startniveau bepaald. Op dat moment weet je precies hoeveel les iemand nodig heeft om de taal bij te spijkeren. We kunnen vervolgens groepen vormen met mensen van vergelijkbaar niveau. Een traject duurt ongeveer een half jaar. Medewerkers hebben daarbij een maal per week les. En dat traject wordt natuurlijk afgesloten met een officiële certificering.”
Aan welke trajecten nemen jullie deel?
“Een taaltraject dat vanuit de rijksoverheid werd aangeboden, het ministerie van OCW. Ook daar doen we als organisatie aan mee. Dit traject is volledig gericht op verwerving van Nederlandse taalvaardigheden. Het is ook geschikt voor analfabeten. Niet iedereen kiest daarvoor, maar elke medewerker die we daarmee kunnen helpen is de moeite waard. We werken ook samen met de Stichting Lezen en Schrijven. Er is ongelofelijk veel op het gebied van laaggeletterdheid. Je kunt zelfs bij de bibliotheken terecht. Bij buurthuizen. Het aanbod is erg groot, maar vaak weten mensen het niet te vinden. Daar wil ik ze graag bij helpen.”
Waarom doen jullie dit?
“Als grote werkgever willen we hier een verantwoordelijkheid nemen. Een betere taalbeheersing maakt mensen in de regel privé gelukkiger. En wij geven onze medewerkers zo handvaten om hun werk ook goed te kunnen doen. Dat betekent: meer werkgeluk. Het is van invloed op de geestelijke gezondheid van mensen. Het is belangrijk om je uit te kunnen drukken, mee te kunnen doen. Niet altijd om hulp hoeven vragen als je iets nodig hebt. Een betere taalbeheersing draagt bij aan blijere medewerkers. Ja, voor ons als bedrijf is dat dus ook van belang!”
Wat vindt de medewerker?
“Die heeft soms veel privé verplichtingen en soms meerdere banen. Leren wordt soms als ballast ervaren. Ik probeer dan vooral de voordelen te benadrukken. Welk voordeel de medewerker er privé en in zijn werk van heeft.. Meestal zijn er weinig bezwaren meer als een medewerker eenmaal met een traject is begonnen en de meerwaarde ziet. Niet zelden ontstaan er bijzondere banden tussen medewerkers, docenten en mede-cursisten. Mensen breiden hun netwerk uit en zien hoe waardevol dat is. Daar zijn ook de taalbuddy’s uit ontstaan. De meer ervaren collega’s die de wat minder taalvaardige collega’s ondersteunen. Dat werkt echt heel goed.”
Een betere taalbeheersing zorgt voor blijere medewerkers
En het Taalakkoord?
“Wij zijn denk ik drie of vier jaar geleden aangehaakt. Mooi dat heel veel grote bedrijven in de regio Amsterdam het akkoord hebben ondertekend. Wij zouden nog veel vaker met ze uit willen wisselen. Van elkaar willen leren. Daar kunnen we nóg meer mee doen, maar het was natuurlijk wel een rare tijd. Corona gooide roet in het eten.”
Waar ben je trots op?
“Op onze aanpak binnen Gom! Op het feit dat onze directie dit faciliteert en belangrijk vindt. Ik ben trots op ons kader dat zich in hun rol als taalcoach ontfermt over veel van onze medewerkers. Maar ik ben natuurlijk vooral heel trots op al onze medewerkers die de afgelopen tijd online meededen met een traject. Dat was echt heel moeilijk. Maar ze hebben wel doorgezet!”
Nog een advies voor andere bedrijven?
“Jazeker! Begin er gewoon mee. Maak het niet te ingewikkeld en kijk altijd goed naar het niveau van je medewerkers. Speel daarop in, lever maatwerk. Maak het laagdrempelig. Bied niet te veel theorie aan. Wij werken met beeld, geluid, met interactieve modules. Dat werkt goed.”
Toekomstmuziek
“We bieden onze mensen op dit moment standaard één traject aan. Ik zou nog wel verder willen gaan, nog meer willen bieden, zodat mensen zich nog verder kunnen ontwikkelen. Minimaal A1 of A2 niveau op de werkvloer. Dat komt het werkplezier en de kwaliteit van werk alleen maar ten goede. In de schoonmaakbranche hebben we intussen de nodige ervaring opgedaan. Dat willen we in onze andere branches van Facilicom ook graag verder gaan uitbouwen.”
Dit artikel is eerder verschenen in de Nieuwsflits Amsterdams Taalakkoord van de Gemeente Amsterdam