CEVA Logistics, een wereldwijd opererende logistiek dienstverlener, verzorgt voor heel veel middelgrote tot grote ondernemingen het volledige logistieke proces. Alleen al in de Benelux heeft CEVA Logistics meer dan 30 locaties. Al die locaties moeten schoongehouden worden. Dat vraagt om een bijzondere aanpak, want het logistieke proces mag niet worden verstoord. De schoonmaak van de magazijnen doet CEVA Logistics vooralsnog zelf. Maar voor het schoonhouden van de kantoor-, vergaderruimtes en sanitaire ruimtes koos het bedrijf begin 2021 voor Gom Logistiek.

Buitenaanzicht van het gebouw van CEVA, een logistiek distributiecentrum

Eén schoonmaakpartner voor alle locaties

Jan de Breet, Head of Procurement Benelux bij CEVA Logistics, vertelt: “Voorheen maakten we gebruik van lokale schoonmaakleveranciers, maar we wilden de schoonmaak, inclusief glasbewassing, bij één schoonmaakpartner onderbrengen.” CEVA Logistics schreef daarom eind 2020 een tender uit. Het bedrijf zocht een schoonmaakpartner die bestendige kwaliteit, uniformiteit en flexibiliteit kon bieden. De keuze viel op Gom Logistiek. Jan: “Gom Logistiek dacht met ons mee en begreep waar onze behoefte lag: bij resultaatgericht schoonmaken. Dus dat je niet meer uitgaat van een vast aantal minuten schoonmaken per ruimte, maar dat elke ruimte de schoonmaak krijgt die hij nodig heeft, of dat nou een paar minuten duurt of een paar uur.”

Ben van der Veer, als manager key accounts bij Gom vanaf het begin van het contract bij de samenwerking betrokken, begrijpt de keuze van CEVA Logistics. “Gom Logistiek is flexibel en kan snel schakelen en op- en afschalen. Daarbij zijn de mensen die er werken, op alle niveaus, alleen maar actief binnen de logistieke sector. Ze weten dus hoe het primaire proces in de logistiek werkt en hoe precair dat is.”

Een schot in de roos

Een schoonmaakmedewerker staat in een distributiehal met meerdere schoonmaakrobot

Het contract startte begin 2021 met schoonmaak door Gom Logistiek op een groot aantal locaties van CEVA Logistics in Nederland. Het bleek op veel punten een schot in de roos. Ben: “Wat de samenwerking direct een succes maakte waren de korte communicatielijnen met vaste aanspreekpunten bij beide organisaties, met als spil Ad van Opstal, key account manager logistiek bij Gom. En het feit dat Gom Logistiek kostenefficiënt werkt en helder en transparant inzicht geeft in de opbouw van de schoonmaakkosten.”

Ook Jan is zeer te spreken over die goede communicatie en de transparantie over de kosten. Daarnaast ook over de door Gom Logistiek getoonde flexibiliteit in tijden van corona: “Door de coronapandemie veranderde het gebruik van veel ruimtes. Sommige ruimtes werden vaker gebruikt. Andere juist minder of helemaal niet. Het extrawerk in de ene ruimte streepte Gom weg tegen het minderwerk in de andere ruimte. Dat Gom zo met ons meebewoog gaf ons als klant echt een goed gevoel.”

 

Lessen voor de toekomst

Maar niet alles liep vanaf het begin gesmeerd. “Het heeft een aantal maanden geduurd voordat het contract echt ging ‘leven’”, vertelt Jan. Dat zat hem onder meer in de voorlichting door Gom Logistiek van zijn schoonmaakmedewerkers. Jan: “Bij een resultaatgericht contract is het extra belangrijk dat de mensen op de werkvloer weten wat er van ze verwacht wordt. In het begin kwam het weleens voor dat nieuwe schoonmakers aan de slag gingen zonder voldoende te zijn voorgelicht, maar toen we dit bij Gom aankaartten hebben zij dit meteen aangepakt. Toen we vanwege de feestdagen en wisselingen in personeel gedoe verwachtten, heeft Gom het op dit punt juist heel goed gedaan en hebben ze ons echt ontzorgd.” Een blijvend punt van aandacht is volgens Jan het facturatiesysteem van Gom Logistiek, dat nog steeds niet helemaal goed aansluit op dat van CEVA Logistics. “We hebben een aantal locaties op luchthavens, waar je pas mag werken als je een speciale veiligheidsopleiding hebt gehad. Daar kan Gom echt nog sneller op handelen.” “En daar hebben we inmiddels goede stappen in gezet”, bevestigt Ben van der Veer.

Vertrouwen over en weer

Een schoonmaakmedewerker van Gom Logistiek zit op een schrobzuigmachine en maakt de vloer in een distributiehal schoon

Dat Jan zo open over de samenwerking praat, geeft aan dat beide partijen eerlijk en oprecht naar elkaar zijn en dat ze echt met elkaar willen optrekken. Het vertrouwen over en weer is dan ook groot. Er ligt volgens CEVA Logistics én Gom Logistiek een goede basis voor verdere samenwerking. Jan: “Gom is een prettige gesprekspartner. Als we aangeven dat we ergens niet tevreden over zijn, wordt dat meteen opgepakt. De wil is er om te verbeteren. Dat is heel duidelijk zichtbaar.” Ben beaamt dit: “Het afgelopen jaar hebben we ruim 70 procent van onze verwachtingen waargemaakt. Het komende jaar moet dat zo’n 85 procent worden. Een beetje ruimte voor verbetering moet er altijd zijn, dat houdt ons scherp.”

 

Lees meer over Gom Logistiek