Michel Exel mag zich een jaar lang Gom-medewerker van het jaar noemen. De voorman bij Europastry in Oldenzaal kreeg uit handen van directeur Albert van der Meulen de bijbehorende Gom Award uitgereikt. De Award voor het team van het jaar was een dag eerder al terechtgekomen in het NH Amsterdam Schiphol Airport hotel. Daar is een team van Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 419 hotelkamers.
De verkiezing van de medewerker en het team van het jaar is sinds 2014 in handen van de opdrachtgevers van het Schiedamse schoonmaakbedrijf. Zij nomineren kandidaten uit het 8.000-koppige medewerkersbestand van Gom. Dat deed ook Europastry in Oldenzaal, fabrikant van donuts en croissants onder private label. Zij droegen Michel Exel aan, die nog maar vier jaar in dienst is van Kleentec dat namens Gom de schoonmaak in de food verzorgt. Kandidaten worden vervolgens door een jury gescreend op een aantal aspecten, zoals kennisniveau, hostmanship, ondernemerschap en zorgzaamheid.
Europastry in Oldenzaal was ook de eerste werkplek van Michel Exel bij Kleentec. Het van origine Spaanse bedrijf is goed voor een productie van twee miljoen donuts per dag. Sinds de opstart van de fabriek maakt Kleentec er door de week met een team van vier personen schoon. Op vrijdag en in het weekend wordt er opgeschaald naar 25 tot 30 medewerkers.
‘Optimaal gemotiveerd’
Michel Exel is voorman van het team. ‘Een optimaal gemotiveerde medewerker die altijd met ons meedenkt om te kijken hoe het beter en efficiënter kan. Hij straalt uit blij te zijn met zijn werk’, motiveerde Europastry zijn nominatie. ‘Maar ik doe het natuurlijk niet alleen. We hebben op deze locatie 2 objectleiders en we zijn hier met z’n allen in de weer voor het beste resultaat. Het is aan het team te danken dat ik hier kan uitblinken’, reageerde Michel Exel toen algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom hem de Award overhandigde.
Een 8,8 voor kwaliteit
Ook de business unit Hospitality leverde een winnaar: het team van het NH Amsterdam Schiphol Airport hotel. Hier is Gom Hospitality met een team van 45 medewerkers verantwoordelijk voor de dagelijkse schoonmaak. Sinds de start in september 2017 is het rapportcijfer voor kwaliteit van 8,3 naar 8,8 gestegen. Klantmanager Jeroen Voorneveld schoof met het gehele team aan voor een feestelijke lunch, aangeboden door de opdrachtgever.
Iets wat de relatie typeert, constateert hij: ‘Onze mensen worden hier gezien als eigen medewerkers van het hotel. We zijn hier niet het schoonmaakbedrijf, we zijn een partner. De samenwerking ging vanaf de start als een vanzelfsprekendheid. Er heerst een goede werksfeer en de medewerkers hebben oprecht plezier in hun werk. Ze zijn flexibel en springen bij waar het kan. Een (h)echt team.’