Olie. Zand. Teer. Roet. Nee, een model-locatie om schoon te maken is de raffinaderij van BP Nederland in Rotterdam-Europoort niet. Om het uitgerekend op die locatie tot de finale van de Golden Service Awards te schoppen lijkt een utopie. En toch is dat wat het team van Gom Offices heeft bereikt. Zelfs als de twaalf medewerkers niet met de award naar huis gaan, voelt het als een bekroning voor hun werk. Dat het er elke dag spic en span uitziet - de kwaliteitseisen zijn hoog - is echt een teamprestatie. ‘We hebben hier een heel divers team met veel verschillende nationaliteiten, maar iedereen staat hier voor elkaar klaar’, zegt objectleidster Conny van de Velde.

Elke dag neemt Gom Offices aan de D’Arcyweg een veelheid aan gebouwen onder handen: kantoren en kleedkamers, sanitair en een magazijn. Het is zeer uitdagend werk, wat het team met een glimlach op het gezicht uitvoert zegt voorvrouw Jolanda Taboado. ‘Het kan hier behoorlijk vies worden. Je kunt het niet vergelijken met een bankkantoor. De hele dag door lopen mensen in en uit. Je hebt er gebouwen bij waar het 24 uur achter elkaar doorgaat. Als je dan vier, vijf uurtjes hebt schoongemaakt, dan hou je het niet lang schoon.’ Objectleidster Conny komt er zelf al 25 jaar over de vloer. ‘In die jaren is er veel veranderd. We zijn meer taakgericht gaan werken, schoonmakers houden zelf meer in de gaten. En ook alles wat met veiligheid te maken heeft is steeds meer aangescherpt. Elke schoonmaker moet een VCA-diploma hebben.’ In coronatijd werd er een groot beroep gedaan op de flexibiliteit van de medewerkers. Toiletten, dispensers, kranen, deurknoppen, koffiezetapparaten: alles wát maar aangeraakt kon worden, moest extra worden gedesinfecteerd.

Het schoonmaakteam van Gom Offices, bestaande uit 10 personen in de hal bij opdrachtgever BP Nederland

Het team van Gom Offices bij bp Nederland

Het team van Gom Offices bij bp Nederland
_________________________________________________________

Hecht team

Van de twaalf medewerkers monsterde Jolanda als laatste ‘nieuwkomer’ aan. Dat was in 2015. Het geeft aan hoe hecht het team is dat elke dag klaar staat voor de driehonderd medewerkers op de locatie van BP Nederland. Jolanda: ‘Verloop in ons team is er bijna niet en het ziekteverzuim is laag.  Het is echt niet zo dat mijn collega’s zich bij het eerste de beste hoofdpijntje afmelden. Het is toch een zwaar beroep dat we hebben, zeker voor de oudere garde bij ons. Maar ook die gaan gewóón door als er eens iets is. De fijne werksfeer speelt hier een grote rol in.’

 

Multiculturele samenstelling

Het team van Gom Offices bij BP Nederland is multicultureel samengesteld. ‘We hebben alle geuren en kleuren’, lacht Jolanda. ‘Spaans, Portugees, Colombiaans, Pools, Arubaans, Antilliaans, Braziliaans, Surinaams, Arabisch... Conny is de enige Nederlandse in het team. Ja, dat gaat hier probleemloos samen.’ Hoe dat komt? Naar een verklaring hoeft objectleidster Conny niet lang te zoeken. ‘Er is wederzijds respect. Iedereen staat hier voor elkaar klaar. Problemen met medewerkers heb ik nooit. Dat komt ook doordat ik ze tegemoet kom in de dingen die ze graag willen doen. Ze hebben het allemaal naar hun zin.’

Hoeveel de collega’s voor elkaar over hebben, ondervond zij zelf toen ze door verdrietige privé-omstandigheden een half jaar niet op de werkvloer kon zijn. In die tijd nam Jolanda haar werk over, met behoud van de hoge schoonmaakkwaliteit. Conny: ‘Daar ben ik haar en het team nog steeds dankbaar voor. Jolanda heeft heel veel van mij overgenomen en het is in die tijd ook goed blijven gaan. Iedereen accepteerde de situatie zoals die was.’

‘Maar de situatie met Conny heeft er in het team flink ingehakt’, zegt Jolanda. ‘Dan merk je pas echt hoe meelevend iedereen is. Het drukt de stemming wel. Nog steeds, ook nu zij er weer is. “Red je het wel, Conny?” Of: “Doe je wel een beetje rustig aan?” We kennen elkaars privésituatie. Toen een andere collega die alleen woonde corona kreeg, hebben de andere collega’s voor haar gekookt en haar verzorgd.”

 

‘Medewerkers BP Nederland zijn collega’s’

Ook de verhoudingen met de medewerkers van BP Nederland zijn goed. ‘Ik voel me thuis bij BP Nederland’, zegt Jolanda. ‘Ik ben dertien jaar juridisch secretaresse geweest. Ja, een heel andere wereld. Maar ik doe nu wat ik leuk vind. De medewerkers van BP Nederland zijn gewoon mijn collega’s. Zo word ik ook behandeld. Er loopt hier heel veel volk in en uit. Maar als ze je eenmaal kennen, ben je één van hen. Ik heb elke dag gebak als ik wil. Als je niet uitkijkt weeg je hier driehonderd kilo!’

Het pand van BP Nederland in Europoort

De locatie van bp Nederland in Europoort, Rotterdam

De locatie van bp Nederland in Europoort, Rotterdam
_________________________________________________________

Rechtstreeks contact

Opdrachtgever van Gom Offices bij BP Nederland is JLL, verantwoordelijk voor schoonmaak en andere facilitaire zaken op de locatie. Melanie Coral-Holthuizen is onderdeel van het Workplace Experience Team dat on-site de contactpersoon is van het team. Waarom het team het verdient om in de finale van de Golden Service Awards te staan? ‘Je hebt vaak in dit soort samenwerkingen met allerlei tussenpersonen te maken en komt een vraag of een opmerking niet aan. Ik heb contact met Conny, ik praat met de collega’s op de vloer. Het rechtstreekse contact doet het ‘m. Ik heb Conny net nog geappt. Dan weet ik al dat ze heel snel terugappt. Maakt niet uit op welk tijdstip.’

Ook over de schoonmaakkwaliteit is JLL te spreken. Melanie: ‘Klachten ontvang ik niet of nauwelijks. Waar ik ook zit: helemaal perfect is de schoonmaak nooit. Het gaat erom wat je ermee doet. Als ik een klacht heb vinden ze dat vervelend, ze pakken het gelijk op en zorgen ervoor dat het niet nog een keer gebeurt. Het is een heel moeilijke locatie. Iedereen loopt de controlekamer binnen met roet, smeer en olie aan zijn kleren. Deze locatie is eigenlijk één groot vervuilpunt. Als je dan ziet hoe het team van Gom Offices ermee omgaat: dat is een groot compliment waard!’

 

Lees meer over Gom Offices