Laten we eerlijk zijn, het gedrag van jonge kinderen helpt vaak niet mee om een schoolgebouw goed schoon te houden. Om kinderen bewuster te maken van hun rol in de vervuiling komt Gom Onderwijs met een nieuw initiatief: een interactief lesprogramma ‘Samen voor een schone school’. In drie modules - een schoon lokaal, toiletgebruik en handen wassen - komen kinderen meer te weten over schoonmaak en persoonlijke hygiëne. Niet belerend, maar juist op een leuke manier.
De ervaring leert dat de schoonmaak op basisscholen vaak extra intensief is. Het sanitair vervuilt snel doordat jonge kinderen nog onvoldoende vertrouwd zijn met het gebruik van een toilet, zandinloop is een bekend fenomeen en de combinatie met bso’s verlengt het aantal gebruiksuren van een school op één dag.
Interactieve modules
Met het lesprogramma ‘Samen voor een schone school’ betrekt Gom Onderwijs kinderen op een leuke manier bij het schoonhouden van de school. De drie modules in het programma zijn interactief van opzet. Werkbladen, instructies en opdrachten sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Vlogs van karakters Claire en Klaas brengen de onderwerpen even luchtig als leerzaam. Het programma is op maat samengesteld met een expert uit het onderwijsveld. Onderwijzend personeel dat met het programma aan de slag wil krijgt de beschikking over een kant en klaar online lesprogrammaboek en een leskist.
Het programma heeft voordelen voor iedereen. De leerlingen worden op een leuke manier betrokken en helpen mee aan de schone omgeving, leerkrachten kunnen het programma direct gebruiken in de les, zonder dat het veel werk vraagt en de schoonmaakmedewerker kan direct aan de slag, zonder eerst op ruimen. De schooldirectie merkt het effect van een effectievere schoonmaak door een betere kwaliteit schoonmaak in hun scholen.
In onderstaande video vertelt branchemanager innovatie Mieke Sprinkhuizen van Gom over de win-win-win-situatie van Samen voor een schone school.
Bewustwording
Het lesprogramma draagt bij aan een opgeruimde school zodat Gom Onderwijs haar schoonmaakwerk effectiever kan uitvoeren. David van Boheemen, salesmanager bij Gom Onderwijs: ‘Het gebeurt nu heel vaak dat een schoonmaker eerst nog het lokaal moet opruimen voordat hij of zij kan schoonmaken. Een bezemschoon lokaal aan het eind van de dag helpt bijvoorbeeld enorm. We maken leraren en kinderen bewust van hun rol in de vervuiling. Ook met die bewustwording werken we mee aan die schone school.’
Wil je ook samen werken aan een schone school?
Om je een beeld te vormen van de inhoud van het online lesprogramma, hebben we een sneak preview voor je. Laat hier je gegevens achter en je ontvangt direct de onepager.