Sinds 14 januari is Gom Openbare Ruimten actief op Schiphol. Voor opdrachtgever Schiphol Real Estate is Gom verantwoordelijk voor de reiniging van de algemene ruimten in 14 bedrijfsverzamelgebouwen. In die verzamelgebouwen zijn prominente internationale dienstverleners in de logistieke sector te vinden. ‘Kritische klanten’, weet facility manager Arman Muller van Schiphol Real Estate, die tevreden is over de overgang van de schoonmaak naar Gom Openbare Ruimten.

68 miljoen passagiers in 2018, 1,83 miljoen ton aan vracht: werken op de derde grootste luchthaven van Europa - na het Londense Heathrow en Parijse Charles de Gaulle - is nooit standaard. Alleen al doordat de werkplek van Gom Openbare Ruimten in het zicht ligt van de landingsbanen van Amsterdam Airport Schiphol, zoals de officiële naam luidt. ‘Het zijn 14 complexen met elk hun eigen uitdagingen. Vooral de piek- en dalmomenten in de dienstverlening zijn een aanslag op onze flexibiliteit. Daar kunnen we met onze mensen goed op inspelen’, constateert Dennis Ottenhoff, productgroepmanager Openbare Ruimten.

Meedenken over dienstverlening

Een mening die wordt gedeeld door Arman Muller. Hij is facility manager van Schiphol Real Estate, dat er de bedrijfsverzamelgebouwen en kantoren exploiteert. De prestigieuze klant kwam binnen via een Europese aanbesteding. ‘Wat we belangrijk vonden in de uitvraag was dat we een schoonmaakbedrijf kregen dat een partner is. Een bedrijf dat meedenkt over hoe de dienstverlening het meest efficiënt kan worden ingezet’, verwijst hij naar de resultaatgerichte insteek van het contract. ‘Gom Openbare Ruimten krijgt van ons veel vrijheid om het schoonmaakproces in te richten zoals zij dat zelf willen. Hoe en hoe vaak er wordt schoongemaakt laten we helemaal aan hen over.’

Profiel per pand

De transitie van de vorige schoonmaakleverancier naar Gom Openbare Ruimten is daarom met veel tact aangepakt. Dennis Ottenhoff: ‘Die panden zijn de visitekaartjes van de huurders. We hebben per bedrijfsverzamelgebouw een pandprofiel gemaakt, zodat we maatwerk kunnen leveren in onze dienstverlening. En de schoonmakers die we hebben overgenomen, hebben een hospitalitytraining gekregen. Zij zijn immers ook aanspreekpunten voor iedereen die er rondloopt.’

Vlekkeloze implementatie

Om die reden is de implementatiefase goed verlopen. ‘Ik had daar van tevoren al een goed gevoel over’, kijkt Arman Muller terug. ‘Natuurlijk, je hebt altijd kleine puntjes. Wij hebben klanten die heel kritisch zijn op de kwaliteit. Maar ik kan wel zeggen dat het een vlekkeloze implementatie is geweest.’

‘Een assertief bedrijf’

Schiphol-complex maken Gom-medewerkers inmiddels gebruik van een eigen fiets, voorzien van Gom-bestickering. ‘Vanwege de efficiency’, zegt Dennis. ‘Er kan zomaar twee kilometer afstand tussen het ene en het andere gebouw zitten om schoon te maken. Er is een busdienst maar als een schoonmaker pech heeft moet hij of zij een half uur wachten.’



Het is mede om die reden dat facility manager Arman Muller Gom ‘een assertief bedrijf’ noemt. ‘Dat merk ik ook in de contacten, als Gom ergens informatie over moet hebben. Waar wij dan nog wel iets hebben van ‘dat komt wel’, vragen zij net zolang door tot het gewenste resultaat. Dat vind ik heel goed van Gom Openbare Ruimten.’