Gom zoekt verbinding met klanten tijdens inspiratiesessie ‘Verandering van werk’

De relatie tussen Gom en haar klanten gaat verder dan het verzorgen van goede schoonmaakdienstverlening. Veel verder. Dat bleek begin juni tijdens een inspiratiesessie in Pathé Tuschinski. Medewerkers van Gom, facilitair verantwoordelijken van klanten en lector Facility Management Mark Mobach deelden hier kennis en inzichten over de verandering van werk. ‘Als vakgebied hebben we een enorme invloed op de samenleving.’ 

Een schoonmaakrobot zuigt nog even het tapijt, voordat de aanwezigen van de Gom Inspiratiesessie de VIP-room van Pathé Tuschinski binnenstappen. Het contrast tussen decor en onderwerp kan bijna niet groter. In de prachtige art deco-omgeving van het klassieke filmtheater uit 1921 wordt het facility management van de toekomst besproken. Als opdrachtgever van Gom zorgde Pathé voor deze fraaie locatie. Facilitair verantwoordelijken vanuit de bioscoopketen, TNO, vidaXL, bol.com, Jones Lang Lasalle en Luchtverkeersleiding Nederland (allen Gom-klant) zijn aanwezig om kennis en ervaring te delen. Maar ook om te bespreken wat de sector op de (middel)lange termijn nodig heeft. Gom organiseert deze sessies - die uniek zijn in de sector - om behoeften bij klanten te achterhalen en zo verdieping op actuele thema’s én verbinding met de klant te creëren.

Gom inspiratiesessie in Tuschinski

Vakgebied verder brengen

Mark Mobach deelt vanuit het onderwijs en praktijkonderzoek zijn kennis. Hij is onder meer lector Facility Management aan de Hanzehogeschool Groningen en lector Ruimtelijke Omgeving en de Gebruiker aan De Haagse Hogeschool. Mobach is gespecialiseerd in onderzoek naar ‘gezonde gebouwen’: gebouwen en organisaties die de gezondheid en het welzijn van de gebruikers bevorderen. ‘Ik vind het fantastisch dat we in dit comité bij elkaar zijn en in alle vrijheid inzichten met elkaar delen,’ zegt hij aan het begin van zijn presentatie. ‘Van concurrentie is geen sprake; ik proef dat jullie samen dit vakgebied écht verder willen brengen.’

Enorme invloed op de samenleving

Dat facility management een prachtig vakgebied is, herhaalt Mobach deze middag meerdere keren. Om dat kracht bij te zetten, start hij met de definitie van facility management: ‘Een organisatorische functie die mens, plaats en proces integreert binnen de gebouwde omgeving om de kwaliteit van het leven van mensen en de productiviteit van het primaire proces te verbeteren. Kortom: we hebben als vakgebied een enorme invloed op de samenleving. Facility management levert een bijdrage aan alle zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties! Daar kunnen we enorm trots op zijn. Maar we moeten wél samen aan de slag om ook daadwerkelijk die impact te maken en aan te tonen.’

Van verlies- naar winstgevend

Dat wordt onderstreept door de aanwezigen. Zo wordt gesteld dat facility management als sector het verschil kan maken voor werkgevers en werknemers. De tijd dat dit bedrijfsonderdeel geld kostte, is voorbij. Facility management kan nu juist zorgen voor toegevoegde waarde en winst opleveren. Dat is een belangrijke switch die we nu in het werkveld aan het maken zijn. Daarvan is iedereen zich bewust, blijkt deze middag. Gezamenlijk worden de actuele facilitaire thema’s vastgesteld: duurzaamheid, wendbaarheid & flexibiliteit, data & technologie en het centraal stellen van mens en medewerker. Van daaruit ontstaan interessante verdiepende discussies, onder meer over het hybride werken, het boeien en binden van werknemers en het flexibel inzetten van medewerkers door gebruik te maken van data.

Schoonmaker is goud

Ook het vergroten van de rol van schoonmakers en andere facilitaire medewerkers binnen organisaties komt naar voren. Er wordt geopperd om hen functie-uitbreiding en meer autonomie te geven. Zo kan meer betrokkenheid worden gecreëerd. Schoonmakers zijn volwaardig onderdeel van het bedrijf van hun opdrachtgever, vergeet dat niet. Hun werk is compleet verweven met de primaire processen, dat heeft corona ons heel duidelijk gemaakt. Dat vraagt wel om meer samenwerking in de hele facilitaire keten. Alleen dan kan échte verandering worden bewerkstelligd, onderschrijft ook Mark Mobach.

Groepsfoto deelnemers Gom inspiratiesessie Tuschinski

Het werk is nooit af

Aan het einde van de middag blikken alle aanwezigen terug op een inspirerende sessie. Iedereen geeft aan nieuwe inzichten te hebben opgedaan én een aantal concrete ideeën te hebben verzameld die direct in de eigen organisatie toepasbaar zijn. Aan de andere kant realiseren de aanwezigen zich dat het werk binnen facility management nooit af is. En dat organisaties eigenlijk als een lab zouden moeten fungeren, waarin zij continu van alles kunnen testen. Samenwerking met alle facilitaire partners is daarin cruciaal. De algemene conclusie is dat dit soort inspiratiesessies dé gelegenheden zijn om te bespreken hoe de facilitaire branche sterker gemaakt kan worden. In de toekomst gaat Gom door met het organiseren van dit soort inspiratiesessies, met én voor de branche.