De verhoudingen op de arbeidsmarkt veranderen. Geen nieuws voor werkgevers en zeker niet voor de HRM-afdelingen van die werkgevers. Maar wat voor impact hebben die veranderingen op facilitair management? En vooral: hoe ga je om met die kantelende verhouding tussen werkgever en werknemer? Voer voor een interessante discussie tijdens de kenniskring die de business unit Offices op donderdag 11 april hield. Locatie: The Greenhouse in Utrecht.
Kenniskringen keren regelmatig terug op de Gom-agenda, steeds voor een andere business unit. De opzet is identiek: in een klein verband actuele thema’s aan de orde stellen. Met 16 deelnemers was er een ideale bezetting om van gedachten te wisselen en elkaars vragen en oplossingen aan bod te laten komen. Nagenoeg alle deelnemers hadden ‘facilitair manager’ of een vergelijkbare rol op hun visitekaartje staan.
Emotionele kant vraagt meer aandacht
Steven Gudde ging vanuit zijn functie als directeur bidmanagement en business development van Olympia en leraar HRM management in op de veranderende arbeidsmarkt. De verhouding was decennialang hetzelfde: de werkgever stelde eisen, de werknemer had die maar in te willigen. In de huidige tijd van hoog conjectuur werkt die aanpak niet meer. Steven constateerde dat vooral de emotionele kant meer aandacht verdient. Medewerkers willen ergens bij horen, zoeken niet alleen maar een financiële beloning maar ook waardering en respect.
Werkgeluk
Rogier Verbeek vertelde in zijn presentatie vanuit zijn functie als directeur Klant & Markt bij Facilicom Solutions dat Facilicom Group deze conclusie ook als geheel omarmt, door werkgeluk als doelstelling voor alle divisies centraal te stellen. Want: een medewerker die waardering krijgt, kan tot twee en een half maal productiever zijn. Medewerkers ook emotioneel belonen is nog wel te bewerkstelligen voor vaste medewerkers, constateerde Rogier, maar wordt veel lastiger voor ‘externen’ die ergens werken zoals een uitzendkracht of een schoonmaker.
Hij had ook een aanbeveling voor de aanwezige facilitair managers: stuur niet langer meer op kosten en kwaliteit, maar op toegevoegde waarde. Wat wil je als organisatie en wat moet een facilitaire dienstverlener toevoegen aan jouw business?
Sturen op toegevoegde waarde
En juist de factor mens is belangrijk, gaf ook Steven Gudde aan. Ondanks alle technologische vernieuwingen komt 80% van alle innovaties nog steeds voor rekening van mensen. En betrek ook de interne en externe facilitaire medewerkers en leveranciers hierbij.
Die vraagstelling zal leiden tot minder klassieke opdrachtgever/dienstverlener-relaties, verwacht hij. Het bereiken van doelen wordt een gedeelde opdracht, waarbij facilitaire leveranciers eerder een verlengstuk van de organisatie van opdrachtgevers worden.
Dagvoorzitter Jelmer van de Meulen (partner van strategisch adviesbureau Synergie) hield de afsluitende discussie to the point. Daarin kwamen vragen aan de orde, maar ook concrete oplossingen: alleen al door dagschoonmaak hebben schoonmaakmedewerkers het gevoel ‘ergens bij te horen’ en dus gewaardeerd te worden.
De diepte ingaan
De middag en (begin)avond werden afgesloten met een nadere kennismaking met het circulaire concept van The Greenhouse, gevolgd door een afsluitende borrel. Ad van Opstal, senior accountmanager Gom Offices: ‘Iedereen was heel erg enthousiast, merkten we aan de reacties. Dat leidde ook tot de vraag om dit vaker te doen. Deelnemers vinden het prettig dat we onderwerpen beetpakken die niet hoog over gaan, maar waarmee je in de diepte kunt gaan. En wat ik ook opvallend vond: er circuleerden veel visitekaartjes, bedoeld om elkaar makkelijker te kunnen opzoeken. Deelnemers zoeken bewust naar verbinding.’