In een tijd waarin opdrachtgevers makkelijk van schoonmaakcontract wisselen, blijft een relatie van tien jaar - of langer - nog altijd bijzonder. Zoals die tussen het Westfriesgasthuis in Hoorn en schoonmaakbedrijf Gom. Het ziekenhuis, tegenwoordig Dijklander geheten na de samensmelting het met Waterlandziekenhuis in Purmerend, vierde op 1 februari een ‘schoonmaakjubileum’. Inge van Riesen is er niet alleen objectleidster van het eerste uur, maar ook al 21 jaar werkzaam op de Hoornse locatie.

Namens Gom Zorg zijn er ongeveer zestig medewerkers actief in Hoorn: overdag, ’s avonds en in het weekend. Die maken er het gehele ziekenhuis schoon, van patiëntenkamers tot poli’s. ‘Er is in die tien jaar veel veranderd’, kijkt objectleidster Inge van Riesen terug. ‘Dan heb ik het niet alleen over de grootte van het ziekenhuis. Er is veel nieuwbouw bijgekomen. Maar vooral de eisen zijn sterk veranderd. Met name die op het gebied van infectiepreventie. Logisch, want er staan hier mensenlevens op het spel. Er zijn andere isolatievormen gekomen. Onze mensen moeten beter opgeleid zijn. Ook zijn we overgegaan op een compleet andere manier van schoonmaken. Niet langer meer met een ouderwets sopje in een emmertje, maar een systeem met microvezeldoekjes.’

Infectiepreventie

Met name die infectiepreventie staat in ziekenhuizen – ook in het Dijklander Ziekenhuis – in hoog aanzien. Van Riesen: ‘We hebben een enkele keer een uitbraak gehad, zoals die van het norovirus. Daarom werken we binnen Gom Zorg tegenwoordig met gespecialiseerde medewerkers die hun collega’s hiervoor cursussen geven.’

Kwaliteit van het team

Om haar schoonmaakteam gemotiveerd te houden, doet Van Riesen er veel aan om ‘het onderling leuk te houden’. ‘Laten we eerlijk zijn: schoonmaak in de zorg is geen alledaags werk. Je vraagt weleens aan mensen om bijvoorbeeld braaksel op te ruimen. Het is ook werk dat veel druk geeft. Bij de uitbraak van een virus gaat het desinfecteren 24/7 door, in rap tempo. Dat vergt veel van mensen. Het staat of valt met de kwaliteit van het team. Er moet vertrouwen in elkaar zijn. Daarom verzin ik continu dingen voor de groep. Een keertje met z’n allen een avondje naar de Toppers bijvoorbeeld. Daardoor hebben we een trouw team. Er is weinig verloop.’

TIP-3 werkzaamheden overnemen

Omdat ziekenhuismedewerkers continu in tijdnood zitten, heeft Gom Zorg al een deel van het werk uit handen genomen. Van Riesen: ‘We hebben TIP-3 werkzaamheden overgenomen van de servicemedewerkers, zoals het reinigen van postoelen en rollators. Op de OK’s en bij de spoedeisende hulp verlenen we weer hand- en spandiensten: het klaarzetten van spullen en dergelijke. Dat deed voorheen een servicekracht.’

Goodwill

Gom Zorg kan na tien jaar rekenen op veel goodwill bij de opdrachtgever, zegt Van Riesen. ‘Het Dijklander ziet dat het goed gaat, dat we alles goed voor elkaar hebben. Incidenten zijn er nooit geweest. Het ziekenhuis rekent op ons. Dat zie je: na vijf jaar is het contract verlengd en nu ook weer.’