In de Clean Totaal Podcast gaat hoofdredacteur Ruben Lijzenga in gesprek met ondernemers, stakeholders, experts en specialisten over actuele onderwerpen, opmerkelijkheden en noviteiten in de branche. Ditmaal staat schoonmaak in het onderwijs centraal. Gom Onderwijs wil de komende drie à vijf jaar uitgroeien tot dé schoonmaakspecialist binnen de omvangrijke onderwijssector. Een statement dat getuigt van veel ambitie en zelfvertrouwen. Maar met welke strategie denkt Gom Onderwijs deze leidende positie te gaan bereiken in dit druk bevochten marktsegment?
Volgens senior accountmanager Mieke Sprinkhuizen kun je als organisatie pas specialist worden in een bepaalde sector wanneer de hele organisatie daarop toegespitst is, aan de voorkant én aan de achterkant. “Als dit goed georganiseerd wordt en de schoonmaakkwaliteit is op orde, dan kun je meerwaarde gaan leveren.” Zo steekt Gom zwaar in met gedragsbeïnvloeding en onderwijsparticipatie. Twee onderwerpen waar behoefte aan is vanuit de scholen zodat zij zich kunnen focussen op hun core business.
Zielsgelukkige scholen
Gom Onderwijs ziet luisteren duidelijk als belangrijkste eigenschap. Sprinkhuizen: “Verschillende onderwijssoorten vragen om een verschillende aanpak. Zo is er bij hogescholen en universiteiten veel behoefte aan ketensamenwerking en een optimale aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Wanneer je hier echt in verdiept om te kijken wat je kunt betekenen, dan is dat heel wat.”
Sprinkhuizen legt uit: “zo is er een doorlopende leerlijn van mbo niveau 1 t/m hbo niveau. Samen met de onderwijsinstelling leiden we studenten naar een diploma en creëren we toestroom voor onszelf en een aantrekkelijker imago voor de branche. Daar worden scholen zielsgelukkig van, dat is wel heel tof.”
Gezamenlijk belang
Volgens de sectorspecialist van Gom Onderwijs is er altijd een gezamenlijk belang dat groter is dan gewoon goede schoonmaak. Schoonmaak is de basis, de toegevoegde waarde is zoveel meer. Samengevat komt dat wel heel nauw samen met het nieuwe credo ‘ongewoon schoon.’ Iets dat volgens Sprinkhuizen alsmaar belangrijker wordt.