Onderwijs

Officieel is hij salesmanager bij Gom Onderwijs. Maar ook dit jaar stapte David van Boheemen in de rol van gastdocent bij Hogeschool Rotterdam. Met zijn college injecteerde hij de nodige ervaringsdeskundigheid in de module Services van de opleiding Facility Management. Het is niet de eerste keer dat Gom Onderwijs een actieve inbreng heeft in het lesprogramma van opdrachtgevers in het onderwijs. Gastlessen als deze zijn onderdeel van Facilitating Careers: het programma van Gom Onderwijs om, samen met het onderwijs, de aansluiting tussen theorie en praktijk te optimaliseren.

Het was al de derde keer dat studenten van de opleiding Facility Management in het eerste jaar van hun opleiding ‘praktijkles’ van Gom kregen. ‘Je ziet dat onderwijsinstellingen steeds meer willen samenwerken met het bedrijfsleven. Ook voor schoonmaak levert dat een lesaanbod op waarmee de praktijk direct in het lokaal komt. Een docent heeft vaak veel theoretische kennis, het verhaal van iemand uit de praktijk is voor de docent vaak een waardevolle aanvulling op die kennis. Ik vind het mooi om jonge mensen te vertellen over hoe uitdagend en mooi het schoonmaakvak is. Juist ook omdat ik zelf een opleiding Facility Management heb gedaan. De verhalen uit het bedrijfsleven van toen, zijn mij altijd bij gebleven. Die ervaring probeer ik nu door te geven’, zegt David van Boheemen, die met docent Facility Management Yuri Chin a Foeng het college voorbereidde.

David van Boheemen staat als gastdocent voor een groot digitaal schoolbord

David van Boheemen als gastdocent bij Hogeschool Rotterdam

‘Werkervaring draagt bij aan beter beeld’

Dat uitgerekend Chin a Foeng het idee omarmt is niet toevallig. Tot zeven jaar terug was hij zelf werkzaam aan opdrachtgeverszijde, als facility manager. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je een beter beeld van het vak kunt schetsen als je in het veld hebt gestaan. Werkervaring draagt daar absoluut aan bij. Als mensen als David iets uitleggen over schoonmaak of Gom gaat het erin als zoete koek. Ik zou het zelf nooit zo kunnen brengen als praktijkmensen. Die staan er veel dichter bij.’

 

Convenantpartner

Het idee voor gastlessen kwam overigens van collegadocent Ingrid de Nood van Hogeschool Rotterdam. Chin a Foeng: ‘Zij zei: Gom maakt niet alleen schoon bij ons, zij zijn met het moederbedrijf Facilicom óók onze convenantpartner. Die moet je naar binnen halen om het verhaal te laten vertellen!’

In de les van anderhalf uur kwam een groot aantal onderwerpen voorbij, waaronder contracten, inkoop en aanbestedingen. Chin a Foeng: ‘Maar het ging ook over het belang van schoonmaak: waaróm maken we eigenlijk schoon? Er was vorig jaar zelfs een praktijkgedeelte waarbij studenten aan de hand van een echte schoonmaakwerkwagen wegwijs werden gemaakt in de wereld van de schoonmaker. Als je als facility manager aan de slag gaat, moet je wel snappen hoe die werkwagen in elkaar zit en waar alles voor dient. Dat maakt de lesstof heel erg aansprekend. Zodra we weer fysiek les mogen geven, zal dat onderdeel er dus zeker weer bij zitten.’

David van Boheemen staat als gastdocent voor een groot digitaal schoolbord, op de voorgrond zitten 2 studenten aantekeningen te maken

Veel leuke reacties

De inhoud van dit college is in goed overleg tussen Chin a Foeng en Van Boheemen bepaald. Chin a Foeng: ‘Ik geef aan waar de module Services over gaat en hoe het gastcollege kan aansluiten bij de lesstof. En dan kan de gastspreker zijn invulling geven.’ De reacties van de - online - studenten waren zeer positief. ‘Sowieso zijn studenten positief over de inbreng van de praktijk in het onderwijs. Ook omdat David het heel laagdrempelig doet. Hij voelt heel goed aan hoe hij binnen moet komen bij de doelgroep.’ Van Boheemen: ‘Voorafgaand aan het college dachten slechts twee studenten dat schoonmaak voor hen een interessant vakgebied was. Velen twijfelden of wisten het niet. Mooi dat de studenten na het college er enthousiaster over zijn. Het is ook een boeiend vakgebied!’

Voor Mieke Sprinkhuizen, betrokken bij het convenant tussen de Hogeschool en Facilicom is het initiatief van gastcolleges daarbinnen  een goed voorbeeld van hoe onderwijs en bedrijfsleven  elkaar kunnen versterken. Als branchemanager innovatie van Gom stond zij aan de basis van Facilitating Careers, dat als programma een breed scala aan activiteiten omvat: stages, traineeships, onderzoeksprojecten en kennisuitwisselingssessies, maar ook - in het geval van Hogeschool Rotterdam - onderwijsparticipatie.

 

Hogere instroom van studenten

‘Facilitating Careers zorgt voor een win-win-winsituatie. Studenten die een mbo- of hbo-studie facilitair management hebben gevolgd, weten veel beter hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Docenten kunnen hun lesprogramma aanvullen door de ervaringen uit de eerste hand van Gom Onderwijs. Als onderwijsinstelling investeer je zo in  aantrekkelijk lesprogramma. En ook voor Gom is het interessant om de inzichten en ideeën van de nieuwe generatie mee te nemen én natuurlijk om studenten te enthousiasmeren voor het vak.’

De waarde van deze participatie wordt steeds vaker gezien, aldus Sprinkhuizen. ‘Goed om te weten is dat we ín die branche steeds vaker in de schoonmaaktenders worden bevraagd op welke manier wij als bedrijf waarde kunnen toevoegen aan het primaire proces van onderwijs. Zo wordt dus dit soort initiatieven (ook toepasbaar voor andere opleidingen dan facility Management) vanuit de inkoop- en contractmanagementhoek steeds meer gestimuleerd. Een mooie ontwikkeling in de branche!’

Wat vraagt een partnership binnen Facilitating Careers van elkaar?

Om je op weg te helpen, zetten we de belangrijkste zaken op een rij. Download de checklist en bepaal of Facilitating Careers iets voor jouw onderwijsinstelling is.

We vertellen je graag meer over Facilitating Careers!