Zorg

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft het toezicht op infectiepreventie in ziekenhuizen verscherpt. Het inspectieprogramma Toezicht op infectiepreventie (TIP) vraagt méér van ziekenhuismedewerkers, die echter door personeelstekorten moeten woekeren met hun tijd. Het Westfriesgasthuis in Hoorn heeft een deel van de schoonmaak die voorheen onder de verantwoordelijkheid van de afdeling viel uitbesteed aan Gom Zorg. Het bedrijf is al langer schoonmaakpartner van het Hoorns ziekenhuis en inmiddels ook van het Waterlandziekenhuis in Purmerend, na de fusie van anderhalf jaar terug.

Met het verscherpte toezicht op de infectiepreventie wil de overheid de ziektelast voor patiënten door (zorg)infecties verminderen en de toenemende antibioticaresistentie tegengaan. In een gemiddeld ziekenhuis loopt één op de tien patiënten een zorginfectie op. Het inspectieprogramma Toezicht op infectiepreventie (TIP) heeft het bewustzijn onder het verplegend personeel over het belang van reinigen vergroot. Maar nog altijd zijn er grote tekortkomingen, constateerde het IGJ in een recent rapport.

Eigen werkwijze

'Wij zien dat de vereisten steeds scherper worden en vroegen ons af hoe we hier aan kunnen blijven voldoen', zegt coördinator services Ria Nolles. ‘Elke afdeling hield er een eigen werkwijze op na. Het was vaak onduidelijk hoe vaak iets werd schoongemaakt, wanneer het werd schoongemaakt of hoe lang geleden het was.’ Eind vorig jaar besloten beide ziekenhuizen de handen ineen te slaan met Gom Zorg, de vaste schoonmaakpartner. Er werd een budget vrijgemaakt om oorthermometers, postoelen, infuuspalen en andere middelen te reinigen. Als senior teamleider Horeca & Services Rutger van Cruijsen na een kwartaal de balans opmaakt, is hij tevreden. ‘In het verleden was het altijd de vraag of het wel goed geborgd was én of het überhaupt wel was gedaan. Gom Zorg tekent alles af wat er is gedaan. Het is eenduidig geborgd en allemaal vindbaar in één bestand.’

Geen prijzen

Voor Gom Zorg leverde de uitbreiding van werkzaamheden een onverwachte hindernis op. Marieke Steltenpool, hygiëne- en kwaliteitsmedewerker: ‘Wij hadden geen prijzen van de nieuwe schoonmaaktaken. Daarom ben ik samen met een collega gaan klokken: hoeveel tijd is iemand nu echt kwijt met het schoonmaken van een infuuspaal of een kruikenmoeder? Dat heeft geresulteerd in een lijst waar we de tijd in minuten en seconden hebben gekoppeld aan alle werkzaamheden.’



Inmiddels is het proces door Gom Zorg in samenwerking met de twee ziekenhuizen vergaand gestructureerd. Marieke: ‘Alle materialen die moeten worden schoongemaakt, worden centraal klaargezet. Wij hoeven dan niet langs 25 kamers om drie postoelen op te halen. Onze medewerker doet nu dagelijks en wekelijks op hetzelfde moment een vaste lijst. Ook met borging hebben we het goed kunnen organiseren. Het moet niet zo zijn dat onze medewerkers meer aan het schrijven zijn dan aan het schoonmaken.’

Geen laatje opentrekken

Samenwerking met een schoonmaakbedrijf op dit gebied stelt ook voor opdrachtgevers extra eisen, onderkent Van Cruijsen. ‘Dat verzamelen is de verantwoordelijkheid van het zorgpersoneel. Gom Zorg is er alleen op de afgesproken tijden. Je weet dat je niet even een laatje kunt opentrekken voor een schoonmaakmedewerker. En als je toevallig buiten die tijden een postoel nodig hebt die nog niet is gereinigd, dan zal je dat toch even zelf moeten doen.’



Wordt de schoonmaak van de postoel outsourcen de toekomst? Van Cruijsen: ‘Het kost geld om Gom in te schakelen. Maar wij hebben hier bewust voor gekozen. Het gevolg is dat het verplegend personeel nu meer tijd heeft om aandacht aan onze patiënten te besteden. Verzorgend personeel moet er voor de patiënten zijn.'