Onderwijs

Voor Gom Onderwijs kon het nieuwe jaar niet beter beginnen. Met ingang van 2021 zijn we voor de komende zes jaar de vaste schoonmaakpartner van niet de eerste de beste onderwijsinstelling; Universiteit Maastricht.

Een universiteit van formaat kunnen we wel stellen: in en rond de binnenstad volgen 20.000 studenten hier onderwijs, verdeeld over niet minder dan 45 locaties. Er werken in totaal 4.400 medewerkers.

Onderscheidende aanpak

Anders dan vergelijkbare instituten kan Limburg niet pronken met een eeuwenoude geschiedenis. Universitair onderwijs kent de stad pas sinds 1976. Daar staat tegenover dat de universiteit een onderscheidende aanpak hanteert. Maastricht introduceerde met probleemgestuurd onderwijs (PGO) een vernieuwend onderwijsmodel, met kleinschalig en persoonlijk onderwijs. Dat trekt studenten uit de gehele wereld, afkomstig uit meer dan 100 landen. Verder is het onderwijs multidisciplinair van opzet.

Employability centraal

De gunning is het resultaat van een Europese aanbesteding. Daarin lag het accent op een hogere kwaliteit van de schoonmaak, meer gastheerschap en ‘employability’. De eerste twee onderdelen zijn min of meer standaard in tenders - in ieder geval standaard bij Gom Onderwijs. Onder employability verstaat Universiteit Maastricht het uitrusten van studenten met de kennis, vaardigheden en kwaliteiten die werkgevers in de toekomst nodig hebben.

UM

Achterste rij, van links naar rechts: Paul Tuerlings (salesmanager Gom), Jolanda Kemp (teamleider contractmanagement services Universiteit Maastricht) en Jeroen Hofmeester (business unit directeur Gom Onderwijs) Onderste rij, van links naar rechts: Michelle van Hemsbergen (operationeel manager Gom), Edward Peters (directeur facility services Universiteit Maastricht) en Barry van de Velde (sales directeur Gom)

MVO-visie Gom

Precies wat Gom als pijler benoemt in de nieuwe MVO-visie die vorig jaar is gelanceerd. In het nieuwe HR-beleid is een prominente plek ingeruimd voor talentontwikkeling, zelfs als dat betekent dat medewerkers zich daardoor aangetrokken voelen tot een andere rol buiten de schoonmaaksector. Het is een focus die aansprak bij de opdrachtgever zegt Barry van de Velde, als sales directeur nauw betrokken bij de tender. ‘Universiteit Maastricht vindt het belangrijk hoe we met medewerkers omgaan, hoe we zaken als coaching, begeleiding en opleiding aanpakken.



Het zijn namelijk onze medewerkers die in het realiseren van hoogwaardige kwaliteit het verschil maken! Daarbij is ons gezamenlijk streven dat onze medewerkers als gastheer fungeren voor de studenten, medewerkers en gasten van de Universiteit. Aan ons de mooie taak om medewerkers te begeleiden en te coachen: alleen door een goede employability stel je medewerkers in staat om die rol van gastheer uit te stralen.’