Hij liep al eens een jaartje rond bij Gom in het schooljaar 2015/’16. Toen als eerstejaars-lichting van Youngflex, de samenwerking van Albeda en Gom om studenten van de opleiding Facilitaire Dienstverlening hun ‘eigen’ schoonmaakbedrijf binnen Gom te laten runnen. In 2020 is Pim van der Ven teruggekeerd bij Gom Onderwijs. Nu om ‘voor het echie’ een schoonmaakbedrijf te runnen, als rayonleider. Op z’n 24ste heeft hij de regie over de schoonmaak in een aantal onderwijsinstellingen. Waaronder een aantal locaties van z’n eigen opleiding, bij Albeda.

een portretfoto van Pim van der Ven

Met ingang van 1 oktober heeft hij er nog een opdrachtgever bij gekregen. Dat is ook de reden dat Pim van der Ven een drukke week achter de rug heeft. “We zijn volop bezig met een opstart. Het is een opdrachtgever met veel locaties in Rotterdam. We gaan alle locaties langs, we doen nulmetingen, we zijn bezig met personeel, met taakkaarten. En ondertussen moet ik ook mijn andere contracten bij bestaande scholen goed blijven uitvoeren.”

Youngflex

Tijdens zijn opleiding maakte hij dus al kennis met Gom. ‘Het was het eerste jaar van Youngflex. Klantmanager Rian Monhemius, met wie ik nu nauw samenwerk, was toen mijn begeleidster. Ik heb in dat jaar veel tijd meegedraaid in de praktijk. Een van mijn opdrachten was het optimaliseren van het evaluatieformulier. Ik heb ook een aantal DKS-metingen uitgevoerd, het Dagelijks Controle Systeem. In een jaar tijd heb ik enorm veel geleerd.’

Schoonmaakbedrijf, geen opruimdienst

Na zijn opleiding begint Pim aan een studie mediamanagement, ‘maar dan het facilitaire deel’. Hij stopt, omdat de dagelijkse reistijd vanuit Hellevoetsluis naar Den Haag hem opbreekt en hij geen kamer kan vinden. Hij gaat onder meer aan de slag als facilitair medewerker. Totdat hij de kans krijgt om terug te keren bij Gom, nu als rayonleider. Als 24-jarige, maar mede door Youngflex wel met een gefundeerde kijk op het vak. ‘Ik dacht altijd dat schoonmaak iets was voor mensen zonder opleiding. Nu ik er zelf in werk, merk ik hoe ondergewaardeerd het wordt. Schoonmaken is echt een vak en het is hard werken. Ik heb zelf ook met een bezem, dweil en microvezeldoekje in mijn hand gestaan. Ik weet dat het werk altijd onder tijdsdruk gebeurt. Ik weet ook dat een school vaak vies wordt achtergelaten. We zijn een schoonmaakbedrijf, geen opruimdienst. We hebben in het contract de afspraak gemaakt: de docent veegt het lokaal alvast aan. Dat wordt wel eens vergeten en dat maakt het voor onze medewerkers echt lastig, want we hebben gewoon de tijd niet om op te ruimen.’

Microvezelsysteem

Hij geeft een ander voorbeeld van de professionaliteit van het vak. ‘Bij het microvezelsysteem komt geen verfrissende geur vrij, omdat we alleen met water werken. Een docent die ‘s morgens binnenkomt heeft dan al gauw zoiets van ‘het ruikt helemaal niet fris, is er wel schoon gemaakt?’. En als hij dan ook nog een methodefoutje ziet, dan wordt het al gauw een klacht. Ik ga dan in gesprek met de docent en geef hem uitleg over onze technieken. Tegelijkertijd geef ik hem aan hoe belangrijk zijn eigen rol is in ons schoonmaakproces. We hebben allemaal hetzelfde doel. En dat is: een schone school. Maar dan moeten we ook samen naar die schone school toe werken.’

 

Is zijn beeld van de realiteit hetzelfde als wat er op school in de theorie werd verteld? ‘Het is juist de combinatie van theorie en praktijk op het mbo dat zorgt voor succes. Het hele microvezelsysteem wordt op het mbo dan wel niet uitgelegd, maar tijdens mijn praktijkstage bij Youngflex heb ik er des te meer van meegekregen. En of Pim weleens heeft nagedacht over doorstuderen? Je kunt wel doorstuderen, maar het hbo is weer heel veel theorie uit boeken en heel weinig praktijk. Pas in het derde, vierde jaar loop je stage in de praktijk. Dat trekt mij niet echt. Ik ben een werkpaard. Ik wil meteen op de werkvloer mijn kennis toepassen.

Heel toegankelijk bedrijf

Hij is echt op zijn plek in zijn nieuwe rol. ‘Rayonleider zijn is heel divers. Elke dag is anders. Je bent altijd onderweg, je hebt veel verantwoordelijkheid en je hebt als leidinggevende heel veel contact met zowel medewerkers als opdrachtgevers. Daar hou ik van, iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal. En samen streven we hetzelfde resultaat na.’ De terugkomst bij Gom Onderwijs voelde vertrouwd. ‘Ik ben op sollicitatiegesprek gegaan en kwam meteen al mensen tegen die ik nog van vijf, zes jaar terug kende. Dat gaf al een warm gevoel. En ook de mensen die ik nog niet kende zijn allemaal heel open. Je kunt van iedereen advies en feedback krijgen. Je denkt altijd dat Gom een gigantisch bedrijf is en dat is het ook, maar het is ook een heel toegankelijk bedrijf. Dat vind ik hier zo mooi. Als er wat is, staat iedereen voor je klaar. Ik wil dit werk nog wel een paar jaar blijven doen en dan doorgroeien. Genoeg kansen voor ontwikkeling binnen Gom. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer!’