Blog | Het belangrijkste pre van Gom - en we doen er nooit wat mee
‘Peter, het gaat de laatste tijd toch wel goed met je?’, vroeg een van m’n kennissen mij onlangs. Heel even schrok ik. Misschien zag hij dat ik het de avond ervoor laat had gemaakt. ‘Hoezo’?’, was mijn aarzelende wedervraag. Nou, antwoordde hij met een brede glimlach, je bent al ruim drie jaar lang niet van baan gewisseld! Ik kon z’n grap wel waarderen. Ik denk dat de meesten in het vak wel weten dat ik weinig talent heb om gouden horloges te verzamelen. In veertig jaar tijd heb ik een paar van de grootste schoonmaakbedrijven versleten. Waarom ik bij Gom dan toch een blijvertje ben?
Ik houd van dit bedrijf omdat we er op een ongelooflijk goede manier in slagen om de mens centraal te zetten. Gom is niet het enige familiebedrijf in de schoonmaaksector, dat weet ik. Maar we zijn wel het enige familiebedrijf dat ook echt voelt als familie. Warm, sociaal, menselijk. Je merkt hier de waardering. Er is plaats voor allerlei mensen. Natuurlijk is Gom een bedrijf, een bedrijf dat net als alle andere geld moet verdienen om te blijven bestaan. Maar een geldmachine is het laatste dat we zijn. Integendeel, ik vind Gom hét voorbeeld van een bedrijf waar geld verdienen en sociale betrokkenheid hand in hand gaan.
Wat mij betreft dragen we dat veel te weinig uit. Als we het over onszelf hebben, zeker mijn eigen business unit Specialistische Reiniging, zijn we al gauw geneigd om te praten in technische termen. Dat we zoveel ervaring hebben met heel specifieke werkterreinen, of de eerste zijn die een innovatie omarmt. Veel te weinig schuiven we dat sociale karakter van Gom naar voren als pluspunt. ‘Wat heeft een klant daaraan’, zul je denken. Die reactie snap ik. Maar wat die klant daaraan heeft, is heel veel.
Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, die echt meetellen, die doen hun werk met meer plezier. Die voeren hun werkzaamheden met meer oog voor detail uit. Die zijn minder vaak ziek. Die hebben geen reden om van baan te veranderen. Die zijn nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en kennen de automatische piloot alleen als onderdeel van een vliegtuig. Kortom, die medewerkers heb je als opdrachtgever graag over de vloer. Zeker in een tijd waarin het weleens zoeken is naar goed gemotiveerde mensen.
Happy people make happy people, is sinds een jaartje de nieuwe pay off van Facilicom Group. Spijker op de kop. We zijn daar zelf het beste bewijs van. Met ‘Buitengewoon’ hebben we een eigen sociale onderneming in huis. De Facilicom Foundation doet van alles om allerhande goeie doelen te ondersteunen. We dóen er alleen te weinig mee. Het zal wel weer Rotterdams zijn om ons daar niet over op de borst te slaan. We zijn hier niet sociaal omdat het in deze tijd zo lekker maatschappelijk verantwoord is om in je corporate story te vermelden. Nee, we zijn nooit anders geweest. Een bedrijf waar je graag werkt. Op de werkvloer en - sorry headhunters - in de directiekamer!
Peter Hoeijmans
Business unit directeur Specialistische Reiniging
Luister ook naar de podcast van Peter: