Facility Management: een veranderend vak

Onze algemeen directeur, Marco Feijen, werd door Natalie Hofman van FMN geïnterviewd over de facilitaire toekomst. Het gesprek ging over de veranderingen in het vakgebied door corona, hybride werkvormen en de energietransitie. Opnamestudio was ons eigen gebouw B30 te Den Haag.

Onze rol als facilitair dienstverlener verandert door corona

Hoe ontwikkelen we ons als facilitair dienstverlener nu sinds de coronacrisis? Een wereld waar we meer thuis werken, vraagt een andere werkstijl van managers door meer los te laten en meer vertrouwen te geven aan medewerkers. Organisaties zoeken naar mogelijkheden om de verbinding te behouden en bijvoorbeeld om te gaan met vereenzaming. Marco benoemt dat onze rol als facilitair dienstverlener steeds meer inspeelt op de behoefte aan verbinding en samen te werken mogelijk te maken. “Dat is een groot vraagstuk voor de toekomst”.

Een goudmijn aan vastgoeddata

Facilicom is met bijna 30.000 medewerkers in bijna iedere straat van Nederland actief. Dus wat is die data nou precies waard? Volgens Marco is het vraagstuk wat je met deze data doet. Data verzamelen en daarmee de kennis opbouwen en oplossingen bedenken is één ding, maar om vervolgens de klanten met elkaar in aanraking te brengen is nog veel waardevoller. We hebben allemaal onze eigen data. Door het met elkaar in verbinding te brengen ontstaan nieuwe, waardevolle inzichten.

Consulting wordt steeds belangrijker voor facilitair dienstverleners

Natalie stelt vast dat facilitair dienstverleners in toenemende mate in de adviesrol stappen. Herkenbaar, ook voor Facilicom. Zo heeft Facilicom recentelijk een IFM-contract afgesloten met ABN AMRO, dat naast de integrale facilitaire dienstverlening ook met een grote verduurzamingsopgave zit. We helpen het bedrijf bij deze opgave door onze energiemanagement adviseurs beschikbaar te stellen.

 

Wil je meer weten? Bekijk hieronder de podcast: