‘Als de werkgever goed voor mij is, doe ik mijn best voor de werkgever’
Het is rustig aan de Rat Verleghstraat 2 in Breda, een van de kantoren van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). ‘Ik denk dat nu 95 procent van de medewerkers thuis werkt, maar ook eerder is het percentage niet onder de 90 gedaald’, verklaart Wim van Roessel - coördinator gebouw en werkplekbeheer bij SVB - de rust in het pand. In een kantoor met ruimte voor 400, 450 medewerkers is per verdieping maar een handjevol mensen actief. De schoonmaak gaat door. ‘We willen het wel netjes onderhouden en niet stoffig laten worden.’
'Een goeie club mensen die komt schoonmaken’, zegt Wim van Roessel over het team van Gom Offices dat bij de Sociale Verzekeringsbank over de vloer komt. ‘We hebben een heel goede samenwerking met Gom. Anders hadden wij hen ook niet genomineerd voor de Gom Awards-verkiezing. Dat zagen we als een stukje waardering richting hen, dat we hun werk zeer serieus nemen. Landelijk hebben ze niet gewonnen, maar ze waren wel de winnaar van het zuiden.’ Lachend: ‘Ach, meedoen is belangrijker dan winnen zullen we maar denken.’
Die goede samenwerking heeft ongetwijfeld ook te maken met de manier waarop Van Roessel ‘zijn’ schoonmaakteam tegemoet treedt. De overgang van de avond- naar de dagschoonmaak was er een goed voorbeeld van, zegt rayonleidster Jolanda Boomaars van Gom Offices. ‘Twee van de vier waren daar in eerste instantie niet blij mee. Zij hebben jonge kinderen die nog niet zelfstandig naar school kunnen. Wim kwam meteen met het voorstel: jullie wonen toch om de hoek, jullie gaan gewoon een half uurtje er tussenuit en dan kom je weer terug.’
Van Roessel, nuchter: ‘In wederzijds overleg moet je zoiets kunnen oplossen. Ik denk altijd: als de werkgever goed voor mij is, doe ik mijn best voor de werkgever. Het moet van twee kanten komen. Ik kan altijd op Gom Offices bouwen. Ik weet dat de schoonmaak goed plaats vindt. Dat heeft met de schoonmaakmedewerkers te maken, maar ook met een goede voorvrouw met wie je zaken kunt bespreken.’
Verschil voor de beleving
De stap van de avond naar de dag was een bewuste, zegt Van Roessel. ‘Omdat je bij avondschoonmaak minder het gevoel hebt dat het echt schoon is. Het gebeurde in het verleden weleens dat een werkplek er vuil uitzag en mijn SVB-collega dacht dat het aan de schoonmaak lag. Maar dat kon net zo goed zijn voorganger zijn geweest. Nu zien mijn collega’s dat er schoongemaakt wordt. Dat is een heel verschil voor de beleving. En ze kunnen de schoonmakers ook vragen iets extra te doen.’
Stofzuigen vóór acht uur
Er wordt gewerkt op resultaatgerichte basis. Om de werkzaamheden overdag niet te veel te verstoren, gelden er vaste regels. Van Roessel: ‘Het telefoonverkeer start hier meestal om acht uur. Daarom hebben we afgesproken: niet meer stofzuigen in de kamers na achten, hooguit nog op de gang. Onze medewerkers zijn het inmiddels gewend dat het werk even aan de kant moet als de schoonmaakmedewerker eraan komt. Nee, dat levert geen enkel probleem op. Ik merk ook dat de medewerkers van Gom Offices toegankelijker worden. Er is meer interactie, een praatje met een kop koffie.’
Schoonmaken met focus op hygiëne
Al schieten praatjes er momenteel bij in, met de minimale bezetting in het SVB-kantoor. Wel gaat de schoonmaak door. ‘We hebben daarover met Gom goede afspraken gemaakt. De focus ligt nu vooral op de hygiëne, bijvoorbeeld contactpunten extra reinigen om besmettingen te voorkomen. Alleen SVB-medewerkers met kritische functies komen nog op kantoor. De helft van de bureaus hebben we afgeschermd, daar kunnen medewerkers niet meer zitten. Voor de andere bureaus werken we met een kaart die onder de monitor hangt. Rood betekent dat het bureau nog moet worden schoongemaakt. We willen het pand bewust netjes blijven onderhouden, zodat het hier niet verstoft en achteruitgaat.’
Samen werken aan het team
Boomaars bevestigt dat de goede relatie merkbaar is in de schoonmaakkwaliteit. ‘Een goede kwaliteit is een gevolg van veel zaken die samenkomen. Aandacht voor mensen is daarin belangrijk. Als je luistert naar je mensen, hen laat meedenken en -beslissen, dan voel je de betrokkenheid. En die betrokkenheid - bij de klant en onderling - stimuleren we. Ze staan voor elkaar klaar. Als de klant een keer iets extra vraagt trekken onze schoonmakers niet meteen aan de bel. Ik weet zeker dat dit eraan bijdraagt dat het aantal klachten laag is, net als het ziekteverzuim. Nu met corona is het even anders, dan moet je thuis blijven met verkoudheidsklachten. De dames hebben het bij SVB heel goed naar hun zin. Het is natuurlijk een fijne werkplek en een schoon pand, maar het is ook een fijne opdrachtgever. Onze mensen zijn tevreden, onze klant is tevreden, wat wil je nou nog meer?’