Schoonmaakrobot Ella zorgt voor lachende gezichten
Sinds drie maanden is Ella in dienst bij Gom Zorg. Zij maakt de vloeren schoon in het UMC Utrecht en is een echte eyecatcher. Wie is Ella dan? “Als je alle franje weghaalt is het een autonome schrobzuigmachine. Niks meer en niks minder. Alleen wat Ella bijzonder maakt, is dat ze een robot is met menselijke karaktertrekken”, legt Sebastiaan Jansen, klantmanager bij Gom Zorg, uit.
Als de route voor de schoonmaakwerkzaamheden in kaart is gebracht, haalt Ella deze uit de cloud en gaat ze aan de slag. Als eerste in Nederland trekt Gom samen met leverancier BOMA op in de ontwikkeling. “Zij legt de route die geprogrammeerd is vervolgens zelfstandig af. Mocht ze iemand tegenkomen die haar in de weg staat, dan vraagt ze eerst netjes of diegene aan de kant wil gaan. Mocht hij of zij dat niet willen, dan rijdt ze er omheen. Vervolgens gaat ze verder met haar schoonmaakronde.”
Als patiënten het ziekenhuis binnenstappen en Ella zingt een liedje, dan zorgt dat voor een mooie reactie
Schrobzuigrobot kan praten en zingen
Het feit dat de schrobzuigrobot menselijke karaktertrekken heeft, maakt haar revolutionair. Jansen: “Je kunt er menselijke contouren in herkennen. Ze zingt liedjes, kan praten en als je iets tegen haar zegt, geeft ze antwoord. Dat zorgt voor veel positieve reacties. Kinderen vinden haar fantastisch en willen haar kusjes geven. Er zijn ook mensen die ernaar kijken en hun schouders ervoor ophalen. Die hebben er geen gevoel bij en dat is natuurlijk ook prima.”
Ella voldoet aan de drie pijlers die Gom hanteert. “Gastvrijheid, hospitality, is naast schoon en veilig een belangrijke pijler van onze dienstverlening. Hospitality associeer je niet vaak met machines, maar deze machine levert dat wel. Sterker nog, wij ervaren dat op dit moment bijna als de grootste toegevoegde waarde van de robot.”
Ella levert hospitality
De schoonmaakrobot maakt een bezoekje aan het UMC Utrecht iets dragelijker, stelt Jansen. “Je gaat niet voor je lol naar een ziekenhuis. Het is nu nog vervelender met de coronamaatregelen en de te volgen procedures. Je ziet dat mensen daar chagrijnig van worden, buiten het feit dat ze chagrijnig zijn omdat ze überhaupt naar het ziekenhuis moeten. Als ze vervolgens het ziekenhuis binnenstappen en ze zien Ella die vanuit het niets een liedje zingt en je goedendag zegt als je voorbijloopt, zorgt dat voor een mooie reactie. Het tovert een glimlach op het gezicht. Ik vind dat echt een toegevoegde waarde.”
Daar is Alex Papajewski, contactmanager van het UMC Utrecht, het mee eens. “De reacties van de bezoekers en medewerkers zijn heel positief over Ella. Als ze haar zien rijden, zijn ze nieuwsgierig wat het is. Wij zien het ook als een goede aanvulling op de werkzaamheden en als ondersteuning van het schoonmaakpersoneel. Ze is zeker geen vervanger van het personeel.”
Innovatie is nodig in schoonmaakbranche
Volgens Jansen smacht de facilitaire wereld naar innovatie. “Innovatie is onmisbaar. Ook op het gebied van gastvrijheid. De toepassing van Ella in het ziekenhuis is daar een voorbeeld van. Machines zijn er al in overvloed en ook machines die zelfstandig schoonmaken. Maar in deze vorm nog niet. Dit is dan wel een stap in de goede richting. Het sluit ook aan bij de behoeften van het UMC Utrecht.”
Het ziekenhuis heeft namelijk als doelstelling om vooruitstrevend en innovatief te zijn en de automatisering en digitalisering te omarmen. Papajewski: “We gebruiken de technologie om het personeel te ondersteunen en dit is een mooie aanvulling om hen enigszins te ontlasten. De uren die vrijkomen zetten we in voor werk dat meer toevoegde waarde biedt. Dat kan in hospitality zijn. Dat schoonmakers naast hun gebruikelijke werkzaamheden bezoekers de wegwijzen of een aanspreekpunt zijn. Bovendien is het een duurzame machine. Het watergebruik is een stuk lager dan bij andere machines. Met het oog op duurzaamheid en het milieu zijn wij dus ook tevreden.”
Innovatie is onmisbaar. Ook op het gebied van gastvrijheid
Succes verzekerd?
Ella maakt nu een kleine drie maanden schoon in het UMC Utrecht. Papajewski: “De eerste signalen zijn positief en dat stemt ons tevreden en geeft ons hoop voor de toekomst. Maar het is nog te vroeg voor conclusies of het een doorslaand succes is.” Dat beaamt Jansen: “We zijn nog zoekende. Waarin bewijst Ella exact de toegevoegde waarde? Hoe presteert ze eigenlijk als schrobzuigmachine voor de lange termijn? Dat zijn vragen waar we het antwoord nog niet op weten. Over een aantal maanden weten ongetwijfeld hoe Ella zich verder moet ontwikkelen.”
Het is nu allemaal nog nieuw en leuk. “Maar hoe is het straks?”, vraagt Jansen zich tot slot af. “Mogelijk mag de woordenschat groter als variatie voor de vaste ziekenhuismedewerkers die Ella de hele dag zien. We gaan het ervaren. Samen met BOMA en onze klanten ontwikkelen we zo continu verder. Maar voor bezoekers blijft het leuk, want die komen hopelijk zo weinig in het ziekenhuis dat het nieuw blijft.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Service Management.
Meer weten over innovaties in de zorg?
Neem dan een kijkje op onze zorg-pagina's of neem contact met ons op door het contactformulier in te vullen: