Uniek experiment krijgt nu echt vorm
Schoonmaakwerkzaamheden minder intensief door innovatie
Samen gaan we het gevecht aan met de uitdagingen van schoonmaakmedewerkers. En omdat samen niet genoeg is, roepen we de hulp in van technologie en innovatie. Of beter gezegd: robots.
We zetten robotisering in om schoonmaakwerkzaamheden minder intensief te maken en ook nog eens voor meer arbeidsgeluk te zorgen. Dat gaat niet in een handomdraai. Industriële reinigingsmedewerkers, wetenschappers en andere experts uit het werkveld werken hard aan de realisatie van dit fraaie stukje techniek en ondertussen wordt er veel onderzocht en geleerd. Eva Verhoef (Coördinator Innovatieprogramma, RoboHouse), John van Koolwijk (Manager Kwaliteit & Verbetering, Kleentec) en Dirk van Hedel (Business Performance Manager, Gom) praten ons bij over het experiment.
Innovatie en sociale duurzaamheid zijn belangrijke thema’s binnen Gom en gaan in dit project ook nog eens hand in hand met elkaar. In april vond de aftrap plaats van de samenwerking met RoboHouse, fieldlab op de TU Delft Campus. Nu, enkele maanden later is het tijd om de eerste learnings te delen.
Het gevecht: innovatie vs. uitdagingen
Verhoef legt uit dat er letterlijk bij nul begonnen is. “We wilden kijken hoe een reinigingsproces binnen food eruitziet. Kennismaken met de reinigingsmedewerkers en een bezoek aan Hilton Foods Holland in Zaandam was daarin een belangrijkste eerste stap.” Daar is vervolgens door een groep aanwezigen besproken waar de werkzaamheden uit bestaan en wat de werknemers waarderen in hun werk en wat niet. Dat ging nog een stapje verder in de vorm van een aantal diepte-interviews, met medewerkers van Kleentec. “We hebben bewust bij hen het net opgehaald omdat zij de experts zijn in hun vakgebied. Ze voelden zich enorm gehoord en dat leidt tot veel enthousiasme. Nu kijken we hoe we met techniek en innovatie hun uitdagingen te lijf kunnen.”
Een storm aan brainstormsessies
Het traject vervolgt met enkele inspirerende bijeenkomsten en brainstormsessies. De eindeloze hoeveelheid kansen en ideeën uit de kokers van de betrokkenen worden op memo’s geschreven en besproken. Er blijkt veel laaghangend fruit, waarbij de toekomstige robot niet eens echt altijd een rol hoeft te spelen.
Maar die robot, daar gaat het toch om?
Dat klopt, maar dat betekent niet dat andere problemen die eenvoudig op te lossen zijn, links blijven liggen, volgens Verhoef. Van Koolwijk legt uit dat er uit de brainstormsessies uiteindelijk twee concrete thema’s overbleven waarmee men nu aan de slag gaat: “Het eerste onderwerp is een spuitkraan met een nozzle en het tweede punt is het reinigen van transportbanden.”
Camera’s & vlees
Dat klinkt spannend, maar waar wordt er dan precies naar gekeken? Het gebruik van de spuitkraan blijkt bijzonder arbeidsintensief te zijn. Dat blijkt zowel uit de reacties van medewerkers, als uit de beschikbare data. Door de waterdruk komt er bij de spuitwerkzaamheden (te) veel druk te staan op de pols en de fijne motoriek. Bij RoboHouse gaat men nu aan de slag om te kijken hoe dat beter kan en de druk bijvoorbeeld verlegd kan worden naar de schouder, omdat het lichaam daar sterker is. Ook in de transportbandreiniging zetten de betrokken partijen hun spreekwoordelijk hun tanden: samen werken ze hard aan de eerste stappen van de realisatie van dit fraaie stukje techniek. Ondertussen wordt er veel onderzocht en geleerd. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van een slimme cameraopstelling om te detecteren of er nog voedselresten op de band liggen. Daar moet uit blijken welke handeling er dan nog nodig is door de medewerker. En het liefst is die handeling voor de medewerker aangenamer dan voorheen. “Nieuwe ontwikkelingen binnen het experiment verwachten we in oktober te delen”, aldus Verhoef.
Eye-opener
De hele exercitie moet uiteindelijk leiden tot gelukkige werknemers, besluit Van Hedel. “In dit traject staat het vakmanschap van reinigingsmedewerkers centraal. Daarom is het belangrijk dat we alle stappen samen met de medewerkers van de werkvloer nemen in plaats van innovatie vanuit een kantoor te bedenken.” Van Koolwijk sluit zich bij zijn woorden aan. “Dat is voor mij echt een eye-opener geweest. Doordat we de medewerkers intensief betrekken zal het eindresultaat nog beter worden.”
To be continued..