Dagschoonmaak op een ROC? Gom en Zadkine bewijzen dat het kán

Waarom aan de randen van de dag schoonmaken als het ook overdag kan? Op een van de locaties van mbo-opleider Zadkine verzorgt Gom Onderwijs sinds april volledige dagschoonmaak. Van studenten en docenten tot de schoonmakers: iedereen is er blij mee.  Ismael Aazziman (facilitair regiemedewerker bij Zadkine) en Iris Heijkoop (Klantmanager Gom Onderwijs) vertellen in dit artikel meer over de samenwerking. 

Wat krijg je als een paar honderd pubers een hele dag in een pand zijn, waar ze lessen volgen, eten, drinken en naar de wc gaan? Simpel, zegt Ismael Aazziman, facilitair regiemedewerker bij Zadkine: ‘Dan krijg je troep. De meeste van onze leerlingen zijn “onbewust asociaal”, zeg ik altijd. Zij gooien echt niet bewust een boterhamzakje naast de prullenbak. Ze laten ook niet bewust blikjes op tafel slingeren. Ze denken er gewoon niet echt over na. En ze kopiëren elkaars gedrag, waardoor het lastig is om dat patroon te doorbreken.’

Meting versus beleving

Locatie Prins Alexanderlaan in Rotterdam was een van de locaties van mbo-opleider Zadkine waar sprake was van de nodige vervuiling. Voor Gom was het zeer lastig om het schoon te maken. Daarnaast werd er ook in de beleving van docenten niet altijd goed schoongemaakt. ‘Terwijl dat de technische schoonmaakkwaliteit wel degelijk op orde was, zo bleek uit metingen via het VSR-kwaliteitsmeetsysteem’, vertelt Iris Heijkoop, klantmanager bij Gom Onderwijs. ‘Daar moesten we dus iets mee, want we willen dat onze opdrachtgevers tevreden zijn.’

Pilot met dagschoonmaak

Om de schoonmaakbeleving te vergroten en het vervuilingsgedrag te verminderen, stelde Gom een voor het mbo vernieuwende aanpak voor: volledige dagschoonmaak. De schoonmaakploeg werkte voorheen in de vroege ochtenduren vóórdat de school begon én in de late middag- en avonduren, wanneer de meeste studenten en docenten al naar huis waren. In de nieuwe werkwijze zijn er tussen 7:00 en 16:00 uur schoonmakers aanwezig; in verschillende shifts. Na een succesvolle pilot is de aanpak definitief geïmplementeerd op de Prins Alexanderlaan. Ook bij andere locaties van Zadkine wordt met dagschoonmaak geëxperimenteerd. 

Bijeenkomst Gom en Zadkine

Bijeenkomst Gom en Zadkine, met rechts Ismael Aazziman

Zichtbaarheid vergroten

De eerste resultaten waren al snel zichtbaar, stelt Ismael vast. ‘Het idee van Gom was: schoonmakers moeten zichtbaarder zijn. Dat zou bijdragen aan de beleving. Dat klopt inderdaad. We zien dat de studenten minder afval laten slingeren. Simpelweg omdat ze zien dat er mensen zijn die voor hén de lokalen, toiletten, gangen en aula schoonmaken. Dan let je er automatisch iets meer op of je rommel veroorzaakt. Zo werkt het brein van mensen nu eenmaal.’

Naam en gezicht

Daarnaast is er meer interactie tussen schoonmakers, studenten en docenten. ‘Doordat er meer onderling contact is, ontstaat er meer begrip, ziet Ismael. ‘Waar docenten voorheen melding maakten van iets als er in hun ogen iets niet goed ging, daar gaan ze nu eerst het gesprek aan. De schoonmakers hebben een naam en een gezicht gekregen. Dat zorgt voor wederzijds begrip. Bovendien zijn de schoonmakers die Gom inzet op de Prins Alexanderlaan vrolijke, open mensen. Blije gezichten zorgen voor blije gezichten, zo simpel is het.’

Medewerkers makkelijker te vinden

De blije gezichten bij de schoonmakers van Gom worden onder meer veroorzaakt door de gunstiger werktijden. ‘We kunnen medewerkers méér werkuren bieden, en meer aaneengesloten uren’, zegt Iris. ‘Voorheen werkten ze tweeënhalf uur werk bieden in de vroege ochtend en tweeënhalf uur in de late middag. Dat is lastig te combineren met een gezinsleven. Vanwege de dagschoonmaak is het voor ons makkelijker om medewerkers te vinden. Waardoor we ook makkelijker voldoen aan de wensen en eisen van Zadkine. Daarnaast bouwen onze medewerkers een band op met studenten en docenten. Ze doen er toe en worden gezien, waar ze voorheen letterlijk onzichtbaar waren. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.’ 

Iris Heijkoop

Iris Heijkoop, Klantmanager Gom Onderwijs

Heldere communicatie

Ismael en Iris hebben vooral op tactisch niveau contact met elkaar. Op uitvoeringsniveau in de dagelijkse praktijk verloopt de samenwerking tussen Gom en Zadkine eveneens goed. ‘Onze voorvrouw heeft nauw contact met de conciërge van de Prins Alexanderlaan’, vertelt Iris. ‘Zo weten we ruim op tijd wanneer er examens zijn en we dus niet in bepaalde lokalen of ruimtes kunnen zijn. Heldere communicatie is daarin het sleutelbegrip.’

Schoonmaken tijdens de lessen

Daarnaast is er continu afstemming tussen de ochtend- en middagploeg van Gom. Voordat de lessen beginnen, wordt het merendeel van de lokalen schoongemaakt. Waar de ochtendploeg niet aan toekomt, wordt opgepakt door de middagploeg. Terwijl de school volop in bedrijf is, worden de toiletten, gangen en algemene ruimtes schoongemaakt. ‘Dat kan echt prima, als je maar goed communiceert met elkaar’, zegt Ismael. Iris merkt ook dat het goed werkt: ‘De studenten tillen in aula’s en open werkruimten waar ze werken zelfs even hun laptop op als de schoonmaker langskomt. Dat was voorheen ondenkbaar!’ 

Zwerfafvalreductie 

‘Vanuit Zadkine zijn we erg blij met de dagschoonmaak op locatie Prins Alexanderlaan’, besluit Ismael. ‘We willen deze manier van samenwerken graag uitbouwen naar andere locaties. Daarnaast zijn we met Gom in gesprek over hoe we nog verder samen kunnen optrekken rondom het reduceren van zwerfafval. Op de campus van de Erasmus Universiteit heeft Gom daar ontzettend mooie resultaten behaald. In die preventieve aanpak zijn wij ook erg geïnteresseerd!’