Misschien heb je het nieuws gemist. Maar sinds 1 januari 2025 scheiden we hard en soft services binnen onze eigen organisatie. Iedereen met een helikopterview van de markt weet vermoedelijk waarom. Met splitsen doe je recht aan het specialisme van beide type services. Ook de markt bevestigt deze keuze om te splitsen, door steeds meer separaat aan te besteden. Wat maakt dat Facilicom Solutions heeft gekozen voor deze splitsing?
Verdwijnt het totaalcontract naar het Facilitair Museum?

Jaren geleden zagen wij een trend ontstaan waarin soft en hard services gebundeld werden, met als doel om synergievoordelen te behalen. In de complexe facilitaire wereld van tegenwoordig moet je echter uitkijken dat het geen efficiencynadelen worden. Hard services vereisen technische expertise, lange-termijnbeheer en risicomanagement. Soft services draaien om dagelijkse gastvrijheid, flexibiliteit en beleving. Het lijkt daarom steeds minder voor de hand te liggen om die twee te combineren in een totaalcontract.
Er zijn natuurlijk altijd situaties waarin ze wel goed samengaan, weten we van eigen contracten. Maar tijden veranderen snel, met name in facilitair management. Opdrachtgevers worden kritischer en specialismen specialistischer. Zo is een onderwerp als HSSE tegenwoordig uitgegroeid tot een écht vakgebied. De integrale aanpak van hard en soft services staat daarom niet altijd per definitie symbool voor synergievoordelen. Wij geloven dat er met deze splitsing namelijk ook een hoop voordelen ontstaan. Deze zijn:
- Door de focus op het een of het ander versterken beiden hun profiel in de markt.
- We voorkomen complexe interne samenwerking tussen totaal verschillende disciplines met verschillende KPI’s en werkprocessen.
- We kunnen scherper sturen op resultaten en innovaties.
- Medewerkers kunnen hun expertise verder uitdiepen.
- Als opdrachtgever kun je gerichter contracteren én heb je meer mogelijkheden om de juiste partner te vinden.
- Met een hogere kwaliteit dienstverlening op de koop toe.
Zo geven we ruimte aan de specialistische kennis en de aansturing die beide domeinen nodig hebben, met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. En daarmee spelen we optimaal in op specifieke behoeften.
Tijd voor een nieuwe aanpak
We hebben deze stap gezet omdat we geloven dat het de enige juiste weg vooruit is. Niet alleen voor onszelf, maar voor de hele markt. Door beide specialismen self supporting te maken, kunnen zowel onze hard services als onze soft services zich optimaal ontwikkelen tot de standaard in de markt. En bovendien kunnen we als Facilicom Solutions nog altijd een beroep blijven doen op onze ‘eigen’ bedrijven: Gom, Trigion, Embrace, Food&i en Breijer.
Benieuwd naar hoe wij jouw facilitaire organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen? Laten we in gesprek gaan.