De gemeente Breda kent sinds kort een noodopvang voor, met name, vluchtelingen uit Oekraïne. Gom Openbare Ruimten zet zich zeven dagen in de week, drie keer per dag in om de algemene ruimtes in de noodopvang schoon te houden. Dennis Ottenhoff, operationeel manager Gom Specialistische Reiniging en Ludo Franken, (beleids)adviseur facilitair/projectleider bij de gemeente Breda, zijn enthousiast.

Ludo Franken legt uit: “De locatie was er, maar de schoonmaakploeg ontbrak. Gom had al een contract voor de schoonmaak van parkeergarages in Breda.” Dennis Ottenhoff vult aan: ”Wij werkten al voor de gemeente Breda. Zij hebben ons toen geadviseerd aan de projectleider Noodopvang. Dat zij ons hebben voorgedragen, is iets waar ik heel trots op ben.”

Tijdelijke opvang

In de noodopvang verblijven de Oekraïense vluchtelingen maximaal 72 uur. De gasten komen aan in de noodopvang, worden geregistreerd, krijgen te eten en kunnen zich opfrissen. Vervolgens gaan de vluchtelingen door naar andere opvanglocaties waar ze semipermanent kunnen blijven.

Dennis: “Wij maken de algemene ruimtes, de douches, wc’s en de slaapkamers schoon. Eerst gebeurde dit alleen in de avonden en in het weekend, maar sinds kort voeren we de gehele schoonmaak uit. Dat houdt in: zeven dagen in de week, ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. We werken in verschillende shifts.”

 

Flexibiliteit

Ludo: “Het aantal mensen dat hier tijdelijk verblijft, wisselt snel. Dat vergt goede communicatie en snel schakelen. Ik vind het prettig dat Gom flexibel is in het aanpassen van de schoonmaak. Het wijzigt soms iedere minuut, dus die flexibiliteit is heel wenselijk. De contacten lopen goed, soms gebeurt er wel eens wat en dan wordt dat adequaat opgepakt.”

Dennis vult aan: “Een voorbeeld is het telefoontje op vrijdagvond of we voor de zaterdag toch nog extra kunnen schoonmaken. Dit omdat deel van de asielzoekers uit Ter Apel naar de locatie in Breda kwam. Gelukkig zijn al onze schoonmakers heel flexibel en ze zijn bereid last minute in te vliegen. Dan zie je toch dat mensen voor Gom klaarstaan en hun steentje willen bijdragen. Dat maakt op- en afschalen ook altijd mogelijk. We schakelen op zo’n moment snel met de klant en houden persoonlijk contact. Ik houd van een uitdaging en ik krijg daar, samen met het team, energie van.”

Ludo: “De samenwerking met Gom verloopt heel prettig. Ik schakel snel met de operationeel manager Dennis. De contacten op de werkvloer lopen ook goed. Onze gasten kunnen op een schone plek eten en douchen en daar levert Gom een bijdrage aan.”

 

Lange reis

De Oekraïense vluchtelingen hebben vaak een lange reis achter de rug met weinig eten en hebben zich al een tijdje niet gewassen. In de noodopvang worden zij goed verzorgd en kunnen ze tot rust komen. Dennis: “We zorgen dat de juiste mensen op de noodopvang werken. Het is namelijk niet alleen schoonmaken, er komt meer bij kijken. We tonen begrip voor de situatie van de mensen die opgevangen worden door vriendelijkheid, aandacht en hospitality. We besteden tijd en aandacht aan de kwaliteit van schoonmaak, maar ook aan de gasten. Om ervoor te zorgen dat alle schoonmakers deze service kunnen bieden, volgen zij de opleiding: Gom Instructie bij Introductie. Dit is de basisinstructie voor schoonmaak die volledig is afgestemd op deze locatie.”

Ludo: “Wij proberen een situatie van begrip te creëren en zorgen ervoor dat we samen de Oekraïners kunnen opvangen. Daar is schoonmaak zeer zeker een onderdeel van. Het wij-gevoel vinden wij heel mooi.”