Als accountmanager Sylvia ‘s morgens aankomt in het kantoor waar ze werkt, hoeft ze zich niet af te vragen of haar werkplek wel coronaproof is. Over de leuning van de bureaustoel hangt een kaartje dat meldt dat de schoonmaker langs is geweest. De bureaustoelsleeve is een eenvoudig product, maar wel één met groot effect: ze maken hygiëne ‘zichtbaar’. Het idee is afkomstig uit de koker van het Covid-19-crisisteam van Gom dat achter de schermen al een veelheid aan maatregelen heeft genomen.
Binnen moederbedrijf Facilicom Group opereert al een eigen Kenniskring Facilicom Veilig, dat veiligheidsinitiatieven vanuit de diverse divisies bundelt en coördineert. ‘Direct na de uitbraak van het coronavirus in maart hebben we bij Gom een crisisteam opgericht dat heel nauw met de Kenniskring samenwerkt’, zegt manager KAM Fred van Dijk. Hij was al lid van de Kenniskring en fungeert sinds een half jaar ook als regisseur van het crisisteam.
‘Het is de bedoeling dat alles wat maar met corona te maken heeft hier terechtkomt: het aanpassen van protocollen en procedures naar aanleiding van de RIVM- en overheidsrichtlijnen, vragen en meldingen van medewerkers en contacten met de brancheorganisatie en collega-schoonmaakbedrijven. Met het crisisteam zorgen we er voor dat we continu over voldoende middelen en materialen beschikken, van desinfectiemiddelen tot handschoenen, mondkapjes en andere beschermingsmiddelen. Ook zorgen we voor correcte en tijdige informatie naar onze medewerkers en klanten over wijzigingen en onze aanpak over het reinigen in deze coronatijd.’
Wel of geen schone werkplek?
In coronatijd kijken medewerkers van klanten met gezonde argwaan naar hun werkplek, helemaal als het flexplekken betreft: is die schoon of niet? ‘Daarom hebben we het initiatief genomen om speciale sleeves te ontwikkelen. Daarmee kun je bij klanten goed zichtbaar maken wat je op het gebied van hygiëne doet.’ Een medewerker constateert in één oogopslag dat een werkplek schoon is. Na gebruik kan het kaartje worden achtergelaten op het bureau, de schoonmaker ziet dat de sleeve over de stoel ontbreekt, reinigt de werkplek en hangt de sleeve weer over de stoel.
Flexplekken
Een simpel idee dat bij klanten het juiste effect heeft, vooral ook omdat kantoren steeds vaker uit flexplekken bestaan en schoonmakers bij avondschoonmaak niet worden opgemerkt. ‘Het plaatsen van de sleeves over de rugleuning draagt zeker bij aan een positieve beleving van de gebruiker. Die gebruiker ziet meteen of een werkplek schoon of gebruikt is. We hebben de sleeves ingezet in alle gebouwen op de campus’, zegt Paul Heerschap van het procesteam Services op de TU Delft. Ook klantmanager Marion Reinders van Gom ziet de voordelen. ‘Het helpt om gebouwgebruikers ervan te overtuigen dat ze veilig naar kantoor kunnen komen. Ik heb de sleeves ook ingezet bij mijn klanten. Tot volle tevredenheid.’
Veelheid aan maatregelen
De sleeves zijn één onderdeel van een totaalpakket aan preventieve maatregelen, maakt Fred van Dijk duidelijk. ‘We hebben posters ontwikkeld om overal 1,5 meter afstand te houden, per sector zijn informatiekaarten gemaakt om klanten advies te geven over het volgen van de RIVM-richtlijnen in hun eigen gebouw zoals looplijnen. Je moet overal rekening mee houden. Wanneer moet een schoonmaakmedewerker in quarantaine? We hebben nogal wat bedrijfsbusjes, hoe gaan we om met het vervoer van meerdere medewerkers? Dat is overigens niet iets wat we alleen voor Gom bepalen, we doen dat in nauw overleg met andere schoonmaakbedrijven. We zijn even geen concurrent, maar we trekken als branche samen op om één lijn te volgen.’
Draaiboek
De ervaring die is opgedaan in de afgelopen periode helpt Gom om bij een tweede golf goed voorbereid te zijn. ‘Nee, er ligt geen nieuw draaiboek klaar voor een hernieuwde uitbraak. Dat draaiboek was er al tijdens de eerste golf en dat wordt continu geëvalueerd en aangescherpt in samenwerking met de Kenniskring Facilicom Veilig. De verwachting is dat het dan niet op landelijke maatregelen uitdraait, maar op regionale beperkingen.’