Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwassersbranche en benadrukt dit jaar het thema ‘Investeer in de schoonmaker’.
Met de inzending ‘Gedragsbeïnvloeding voor een schonere omgeving’ hebben Gom en de Erasmus Universiteit laten zien hoe een innovatieve aanpak schoonmaakmedewerkers ontlast en tegelijkertijd een positieve gedragsverandering bij gebouwgebruikers realiseert. De kern van het succes ligt in nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen: van schoonmakers en gebouwgebruikers tot opdrachtgever en onderzoekers.
Een duurzame en wetenschappelijke aanpak
Het project combineert wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring om gedrag structureel te veranderen. Door een vijfstappenmodel te hanteren en interventies zoals strategische plaatsing van afvalbakken en effectieve communicatiecampagnes toe te passen, werd een indrukwekkende reductie van 63% in zwerfafval bereikt op de Erasmus-campus. Deze aanpak zorgt ervoor dat schoonmakers zich kunnen richten op hun kerntaak: schoonmaken, in plaats van opruimen.
Daisy van den Ouden, campusmanager van Gom Schoonhouden bij de Erasmus Universiteit, licht toe: “We willen dat medewerkers zich kunnen richten op schoonmaken, niet opruimen. Als je werkt in een schoon pand, heb je ook meer werkplezier.”
Een voorbeeld voor de sector
De jury prees het project vanwege de innovatieve samenwerking tussen Gom en de Erasmus Universiteit en de praktische toepasbaarheid van deze aanpak in andere sectoren. Het project versterkt niet alleen de positie van schoonmakers door hen actief te betrekken, maar verbetert ook de samenwerking tussen ketenpartners, waardoor duurzame resultaten worden geboekt.
De prijs benadrukt Gom’s toewijding aan innovatie en het verbeteren van werkgeluk voor schoonmakers. De inzichten uit dit project zullen worden gedeeld tijdens het Facto Congres in 2024 om zo nog meer organisaties te inspireren.
Bekijk de video
Benieuwd naar het winnende project? Bekijk hier de korte video