Izilda Monteiro en Juliana Soares maken al jaren schoon bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Een creatief museum voor architectuur, design en digitale cultuur. Voordat het museum opent voor bezoekers moet het elke dag weer op en top zijn. Naast de tentoonstellingsruimte, de toiletten, de entree én het café, moet er ‘achter de schermen’ ook van alles gebeuren. Zoals de kantine van de medewerkers, het kantoor van de medewerkers en de technische ruimte. Dit alles doen zij samen met collega’s Wivienne Lubondo, André da Luz Cabral én objectleidster Maghy Lopes Robalo, die eerder in de spotlights stond als winnaar van de Golden Service Award.

In de kantine loopt technisch personeel en kantoorlui continu in en uit. “Ook zij willen hun boterhammetje eten aan een opgeruimde tafel. En een schoon bureau is ook heel belangrijk natuurlijk. Daarom ben ik hier altijd extra vroeg”, zegt Izilda. “Voordat zij aan het werk gaan wil ik klaar zijn met de toiletten en het kantoor.”

Het hoogste cijfer

Joost de Munk, als facilitair coördinator verantwoordelijk voor de inkoop van schoonmaak bij het museum, geeft het hele team het hoogst haalbare cijfer. “Ik ben zo blij met dit team. Elke dag dragen zij bij aan de beleving van de bezoeker. Ze stellen zich enorm flexibel op. Bij het afbreken en opbouwen van een tentoonstelling is er extra schoonmaakwerk nodig waarop direct geanticipeerd moet worden. Ik hoef er niet eens meer om te vragen.” De vaste plekken voor de materiaalwagens kunnen niet altijd gebruikt worden, omdat er bijvoorbeeld een evenement plaatsvindt of er al bezoekers binnen zijn, die je niet in de weg wilt lopen. “Dan moeten ze helemaal naar de kelder, dat is allemaal extra werk.” De oprijlaan van het instituut ligt nu open, waardoor er de hele dag door zand binnen ligt. “Terwijl het niet noodzakelijk is, voelen zij zich daar toch verantwoordelijk voor. Daarnaast heb ik veel ad hoc klusjes. Dit wordt altijd opgepakt zonder gemopper.

de voorkant van Het Nieuwe Instituut, een museum in Rotterdam

Bijzondere locaties

En dan te bedenken dat we nóg twee locaties hebben”, zegt Joost. "Och ja, huis Sonneveld”, Juliana schudt haar hoofd. “Het is daar altijd zo stoffig.” De museumwoning uit de jaren dertig is nog helemaal in oorspronkelijke staat. Door alle kieren en gaten krijgt stof en viezigheid veel meer kans dan in de modernere gebouwen. Er lopen dagelijks honderden mensen door het huis. Joost: “Die oude stijl is leuk voor bezoekers, maar ik kan mij voorstellen dat het best lastig schoonmaken is. De villa in Bauhaus-stijl bevat ook veel gevoelige materialen. Zo ligt er een bepaald soort rubber op de vloer, je moet dan echt weten wat je doet. Aan Juliana kunnen we dat met een gerust hart overlaten.” Stoffig of niet, Juliana pakt het werk met beide handen aan én is best trots dat ze zo’n bijzonder gebouw mag schoonmaken. Ook het maquettedepot in de oude Van Nelle fabriek is een locatie die wordt schoongehouden door Gom. “Daar wordt hard gewerkt en continu heen en weer gelopen. Iedereen is blij als de schoonmaak weer is geweest”.

 

De omgekeerde wereld

“Wat werken met Gom vooral heel prettig maakt, is de persoonlijke en flexibele aanpak. Ik moest deze functie vrij plotseling overnemen. Er was geen overdracht. Het team van Gom heeft ervoor gezorgd dat ik in een warm bad terecht kwam. Zij namen allemaal de tijd om mij van alles uit te leggen. Echt de omgekeerde wereld. En daardoor zijn we zo goed op elkaar ingespeeld, we hebben slechts een paar woorden nodig.”

Joost de Munk van Het Nieuwe Instituut staat met 3 schoonmakers van Gom op een stellagetrap met roze bekleding, die naar het dak van het museum gaat.

Joost de Munk staat samen met 3 schoonmaakmedewerkers op een steigertrap, die leidt naar een podium op de pergola boven het gebouw van Het Nieuwe Instituut. Vanaf 1 juni is dit drie maanden lang toegankelijk voor publiek en biedt een prachtig panorama op de stad.


 

Trots

“Het team is ook heel trots om voor Gom te werken. Dan komen ze weer met een pakje chocolade dat ze van rayonleidster Tea kregen. Dat delen ze dan met ons”, vertelt Joost enthousiast. “Ja, wij zijn heel blij met ons werk. Deze plek en dit team is geweldig, maar Gom als werkgever ook. Tea staat altijd voor ons klaar, net als Maghy. Vanuit kantoor is het ook goed geregeld, we krijgen op tijd betaald en als we nieuwe producten aanvragen wordt daar niet moeilijk over gedaan. Dat hebben we wel anders meegemaakt, toen we bij een ander bedrijf werkten”, lichten Juliana en Izilda toe.

Joost: “En dat merken wij ook. De schoonmakers verschijnen altijd met een glimlach op het werk. Het is goed georganiseerd bij Gom. Iedereen weet waar hij moet zijn bij klachten of belangrijker nog, bij complimenten. Ik kan zelfs bij twee personen terecht. Als er een probleem is op de vloer klop ik bij Maghy aan, en als het om contractuele of administratieve zaken gaat dan zit ik met Tea om de tafel. Maar tot op heden zitten we vooral om de tafel met koffie en een gezellig gesprek.”