De thermometer komt maar met moeite boven het nulpunt. De wind geeft de gevoelstemperatuur nog een extra boost omlaag. Op straat liggen de restanten van een flinke sneeuwbui. Geen ideale omstandigheden voor iedereen die buiten z’n boterham moet verdienen. Zoals de medewerkers van Gom Specialistische Reiniging en Gom Openbare Ruimten, die een groot deel van hun werkzaamheden in de buitenlucht moeten uitvoeren. ‘Zolang het geen vier weken achter elkaar koud is, zoals vorige winter, gaat het allemaal wel’, zegt een nuchtere Peter Hoeijmans, directeur van Gom Specialistische Reiniging.

Rond het vriespunt of niet: het bakje met de glazenwassers gaat bij Gom Specialistische Reiniging gewoon omhoog en omlaag. ‘Onze mensen werken gewoon door. Ze zijn het gewend, voor hen is er niks aan de hand. Bovendien: bij 90 procent van onze klanten doen we zowel binnen als buiten de ramen. Als het vriest, doen de jongens eerst de binnenkant. En tegen de tijd dat de temperatuur stijgt, gaan ze naar buiten. Ze houden goed de stand van de zon in de gaten. Maar is het de hele dag min tien, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal’, zegt Hoeijmans.

 

Ook voor de medewerkers van Gom Openbare Ruimten is het - weer of geen weer - business as usual. 'We passen wel het werkschema aan’, zegt operationeel manager Dennis Ottenhoff. ‘In appartementencomplexen kun je de vloer niet nat reinigen. Het water bevriest, dus we maken droog schoon en slaan het moppen over. Daarentegen kunnen we wel weer periodieke werkzaamheden naar voren halen die we anders op een later tijdstip zouden uitvoeren.’

Vroeger de deur uit

Dat het KNMI code geel of erger voorspelt, komt voor Gom Openbare Ruimten nooit als een verrassing. Dennis: ‘Onze mensen houden altijd regionale evenementenkalenders en de weersvoorspelling in de gaten. Daar spelen we op in. Wordt het slecht weer, dan gaan we vroeger de deur uit om op tijd bij de klant te zijn. Standaard hebben we de juiste materialen en middelen bij ons, zoals een sneeuwschep en strooizout. In samenspraak met onze opdrachtgevers maken we de entree van gebouwen sneeuwvrij. Je moet er niet aan denken dat iemand uitglijdt doordat het voor de deur glad is. Bewoners waarderen dat heel erg.’

Extra servicewerkzaamheden

Ook bij de collega’s van Specialistische Reiniging treedt in deze dagen ‘plan B’ in werking, zegt Peter. ‘Met veel klanten hebben we contractueel afspraken gemaakt dat we dan extra servicewerkzaamheden doen, zoals sneeuw ruimen en strooien. Met dit weer hebben ook wij altijd een sneeuwschuiver en een bezem in de auto. Vorige winter was het vier weken lang extreem koud. Natuurlijk kun je dan vorstverlet aanvragen voor medewerkers. Maar daar houden de meesten niet van. Je krijgt dan geen 100 procent salaris. Je zit meestal in je eentje thuis, dat is ook niet fijn. En als er sneeuw ligt kun je met je gezin toch nergens heen. Wij zoeken dan liever ander werk voor hen op.’

 

Gom stuurt medewerkers niet onvoorbereid de winterse kou in. Peter: ‘Iedereen heeft geschikte kledingsets voor de zomer en de winter, met bijpassende schoenen.’

Extreem laag ziekteverzuim

Blijft over de bereikbaarheid van de objecten. Op dinsdag 22 januari stond half Nederland vast en bereikte de filemeter het record van 2300 kilometer. Is er dan wel te komen bij een opdrachtgever? Dennis: ‘We plannen de routes altijd zo in dat medewerkers maar een klein stukje hoeven te rijden van A naar B. En moet iemand door oponthoud ergens langer blijven, dan vinden onze mensen dat niet zo’n probleem. Ook al is het slecht weer, mensen gaan bij ons nog altijd graag naar hun werk. Nee, een hoog percentage ziektegevallen hebben we ook niet, we hebben juist een extreem laag ziekteverzuim.’