Precies een jaar geleden, op 2 april 2018, werd het Gerechtsgebouw ter beschikking gesteld. Sinds de officiële opening passeren wekelijks zo’n 3.000 mensen de toegangspoortjes van het indrukwekkende gebouw, dat 66 meter en 15 verdiepingen hoog is en 580 werkplekken telt. Hoe is het 1 jaar later, voor consortium InBalans en gebruikers?
Enorme impact
De architect noemde het gerechtsgebouw al eens een ‘hogedrukpan van emoties’, vanwege de (risico)zittingen die er plaatsvinden. Maar ook voor gebruikers en consortium InBalans was het een bewogen eerste jaar. “De impact van een transitie als bij het Gerechtsgebouw Breda is enorm. Ook na de inhuizing, want dan begint de reis van de verandering pas echt”, zegt Youri Aerts, Facility Manager InBalans, in gesprek met Facilitair Online.
Eigen dynamiek
InBalans heeft een DBFMO-contract voor 30 jaar en is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de facilitaire dienstverlening van het Gerechtsgebouw Breda. Dat vraagt om goede samenwerking, intern maar ook met gebruikers. “We hebben te maken met drie verschillende organisaties”, legt Exploitatie Manager InBalans Gert-Jan Dumortier uit. “Rechtbank, Openbaar Ministerie, Raad voor de Kinderbescherming hebben elk hun eigen specifieke eisen en wensen. Een samenwerking met een heel eigen dynamiek, waar we constant aandacht aan moeten blijven geven.”