Hospitality

In de Jaarbeurs in Utrecht is de zevende Best Practice Award uitgereikt aan Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City Hotel. De jury en de zaal waren unaniem in hun voorkeur voor de businesscase die het moest opnemen tegen drie andere finalisten. ‘Samen met Gom creëert het Ibis Styles Haarlem City Hotel arbeidsomstandigheden die haaks staan op de misstanden die er nog altijd zijn in de hotelsector’, was het lovende oordeel van de jury.

Met die insteek is de Best Practice Award zes jaar terug ook in het leven geroepen. De prijs wordt elk jaar uitgereikt aan partijen die het gedachtegoed van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassers succesvol in de praktijk brengen. Gom Hospitality heeft zich vanaf de start in de branche, drie jaar terug, neergezet als schoonmaakbedrijf dat hotelschoonmakers menselijke arbeidsomstandigheden wil bieden. Daar mankeert het nog altijd aan, ondanks veel - negatieve - aandacht in de media. In hoteldirecteur André Aaij vond Gom in december 2017 een opdrachtgever die de aanpak van Gom kon waarderen. Meteen bij de opstart van het Ibis Styles Haarlem City Hotel functioneren schoonmaak- en eigen medewerkers als één team.

Het team van Gom Hospitality en Ibis Styles Haarlem City nemen prijs in ontvangst

Gezamenlijke presentatie

‘One team, one goal’ was ook het thema van de gezamenlijke presentatie van het hotelteam tijdens de finalemiddag in de Jaarbeurs. Die presentatie kreeg zowel de handen van de jury als van de zaal op elkaar. Ook het aanwezige publiek mocht meestemmen over de cases van de vier finalisten. Dat de award uiteindelijk in handen van Gom Hospitality en het Ibis Styles Haarlem City terecht kwam, was voor klantmanager Maarten van Driel van het schoonmaakbedrijf een bewijs dat de mvo-koers een juiste is.



‘Deze prijs betekent heel veel voor ons. De schoonmaak in de hotelbranche staat misschien niet goed bekend, maar deze prijs laat zien dat het ook anders kan. Samen vormen we één team, en dat straalt ook af op de hotelbezetting.’ Begin dit jaar zette André Aaij zijn handtekening onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, met de visie dat aandacht voor mensen zich altijd terugbetaalt: ‘Het resultaat is heel veel werkplezier en ontwikkelingsmogelijkheden voor iedereen die hier werkt, en voor mij een blinkend hotel.’

Collega’s

De jury loofde de wijze waarop beide partijen medewerkers oprecht aandacht geven, hen bij het proces betrekken en waarderen. ‘Verschil tussen eigen personeel en inleen is er niet: medewerkers beschouwen elkaar als collega’s. Schoonmaakmedewerkers merken dat ze van toegevoegde waarde zijn en voelen zich een belangrijk onderdeel van het team en het proces.’