Landal GreenParks en Gom Hospitality hebben een mantelovereenkomst ondertekend voor de schoonmaak van vakantieparken in Nederland. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een van de drie preferred suppliers voor schoonmaakdienstverlening. Sinds 2019 maakt Gom Hospitality schoon in het park Landal Amerongse Berg.
Landal GreenParks is de grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland. Ook in acht andere Europese landen is het bedrijf actief. Voor de schoonmaak werkt Landal GreenParks met vaste partners. Daarvoor zijn langjarige mantelcontracten afgesloten. Sinds dit jaar is na een tender ook Gom Hospitality toegevoegd als preferred supplier voor de schoonmaak.
‘Gom Hospitality heeft zich goed gepresenteerd’, zegt Anneke Mezger, director facility support. ‘Wat we vooral onderscheidend vonden, was dat Gom Hospitality goed gekeken heeft naar de logistieke kant van de schoonmaak. Ze hebben het hele bedrijfsproces doorgelicht en bekeken hoe dat anders of beter kon. Gom Hospitality heeft met een frisse blik de situatie in kaart gebracht.’
‘Lastige processen’
Met name op logistiek gebied is nog winst te boeken, denkt Anneke. ‘In een markt als deze zijn logistieke processen lastig. Een kantoorpand maak je meter voor meter schoon. Maar op een park met een groot terrein en veel vakantiewoningen zijn de afstanden fors. Schoonmaakmedewerkers bewegen over het park, hebben ook spullen bij zich. Gom Hospitality heeft dat hele proces opnieuw opgebouwd en geoptimaliseerd. En de ene keer is het een kleiner park met 20 schoonmaakmedewerkers en de andere keer een groot park met 60 of wel 100 schoonmaakmedewerkers. Hoe stuur je dat team effectief aan? Daar heeft Gom Hospitality heel goed over nagedacht.’
Verschil in arbeidsvoorwaarden
Gom Hospitality is sinds drie jaar actief in de schoonmaak van hotels en vakantieparken. Een belangrijk argument voor het Schiedamse bedrijf om ook de hospitality markt te betreden was om het verschil te maken in arbeidsvoorwaarden. Met name de hotelbranche staat erom bekend medewerkers niet altijd correcte arbeidsomstandigheden te bieden. Anneke: ‘Ook die duurzame aanpak van schoonmaakmedewerkers hebben we meegewogen. We hebben veel collega’s op de parken die niet bij ons op de payroll staan, maar die wel direct contact hebben met de gasten. Ook zij zijn bepalend voor de manier waarop onze gasten een vakantiewoning ervaren.’
Meer uitdaging bieden
Gom Hospitality gaat resultaatgericht aan de slag bij Landal GreenParks, vooralsnog op Landal Amerongse Berg. ‘We hebben de vaste methodiek sinds kort losgelaten. In het verleden was het: je moet dit en dat schoonmaken en dat levert een schone vakantiewoning op. Nu is die schone vakantiewoning het uitgangspunt. De schoonmaakmedewerker schat nu zelf in wanneer de vloer extra gereinigd wordt of dat de oven een periodieke schoonmaakbeurt nodig heeft. Daarmee leggen we de regie bij het schoonmaakbedrijf neer en bieden we schoonmakers meer uitdaging. Er komt meer eigen inzicht bij kijken.’
Met Gom Hospitality haal je een schoonmaakbedrijf in huis met ‘gastvrijheid’ als tweede natuur. Omdat we weten hoe essentieel het voor de beleving van je gasten en bezoekers is dat ze het gevoel hebben welkom te zijn.