Blog | Kan het kantoor van de zaak definitief naar het museum?

Wie de algemene stemming in de markt een beetje volgt, heeft waarschijnlijk het idee dat de sfeer bij Gom Offices tot ver onder het nulpunt is gedaald. Want is er nog wel toekomst voor het kantoor van de zaak, nu we voor de tweede keer worden gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken? Natuurlijk, ook wij merken de gevolgen van corona, al hebben we niet de zorgen van de collega’s die schoonmaken in scholen of pretparken. Maar van een bedrukte stemming is geen sprake, dat kan ik u verzekeren.

Twee berichtjes vielen me van de zomer op. Eind juli een bericht in Vastgoedmarkt: ‘Vraag naar kantoren ingestort door coronacrisis.’ Exact vijf dagen later in Binnenlands Bestuur: ‘Corona leidt tot meer vraag naar kantoren.’ Wie het weet mag het zeggen. Gevolgen voor onze markt gaat corona zeker hebben. Hoe groot, dat valt nog te bezien. Ik zie om me heen dat het werkgevers is meegevallen om mensen thuis te laten werken. Maar ik zie ook om me heen dat veel medewerkers na maanden op een zolderkamertje weer snakken naar het praatje bij de koffieautomaat.
 
Business as usual wordt het niet meer, daar ben ik van overtuigd. Corona-consequenties zijn er op drie terreinen: we gaan anders schoonmaken, we krijgen andere contracten en we gaan op andere tijden schoonmaken. Mocht er nog iemand twijfelen aan het belang van schoonmaak, dan heeft het virus daar voorgoed mee afgerekend. In die ‘andere’ schoonmaak is hygiëne nog belangrijker geworden dan het al was. Bijkomend positief effect: ‘the race to the bottom’ in offertes is daarmee wel een keer ten einde gekomen, vermoed ik.

Portretfoto van Richard de Maar, business unit directeur Gom Offices

Richard de Maar, business unit directeur Gom Offices

Ik zie ook een verandering in de contractvoorwaarden. We zijn bij Gom Offices een tender aan het voorbereiden voor een opdrachtgever die ook in het duister tast over z’n toekomstige kantoorbezetting. Hoe gaat Gom met de schoonmaakkosten om als ik meer of minder mensen op kantoor heb, is de terechte vraag. Een optie kan zijn om te denken in ‘schoonmaakpakketten’ voor verschillende situaties. Maar ik kijk er ook niet gek van op als opdrachtgevers straks gaan betalen per gebruiker. Zo flexibel moet je dan maar als schoonmaakdienstverlener zijn. Hoe we een dagelijks wisselende bezetting exact gaan monitoren is dan de volgende vraag.
 
En de derde verandering die ik constateer: dagschoonmaak krijgt een onverwachte impuls door corona. Daar zijn we blij mee, want in ons HR-beleid streven we al langer naar werktijden op de dag voor onze mensen. Het kan er ook aan bijdragen dat we medewerkers meer uren per week kunnen bieden en dus de schoonmaak aantrekkelijker maken als werkgever. Overdag zijn we in staat om meteen in te grijpen waar nodig is. Een extra rondje langs de contactpunten. Flexplekken direct na gebruik klaarmaken voor de volgende gebruiker. En vergeet ook het psychologisch effect niet van een schoonmaker die rondloopt.
 
De grote gemene deler is toch dat iedereen in de markt - schoonmaakdienstverleners en opdrachtgevers - zoekende is. Thuiswerken betekent niet het einde van de schoonmaak in de kantorenmarkt. Zeker, ook ná corona gaan werkgevers soepeler om met thuiswerkende medewerkers. Maar de mens is toch te veel een sociaal dier om zich langdurig te isoleren van z’n soortgenoten. Wat dan? Met z’n allen rekenen op het vaccin waar de hele wereld op hoopt? Regelmatig lees ik enthousiaste berichten over wéér een doorbraak in het onderzoek bij farmaceuten. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee: eerst maar eens kijken wat de media vijf dagen later schrijven...

 
Richard de Maar
business unit directeur Gom Offices