Blog | Investeren in expertise is pure noodzaak

De afgelopen week zat ik aan tafel bij een klant om bouwkundige veranderingen voor een productieruimte door te spreken. Voor het geval iemand denkt: Jan heeft een andere baan, moet ik je teleurstellen. Nee, ik heb nog steeds dezelfde Kleentec-visitekaartjes op zak. Terug in de auto - het was een coronaproof afspraak - realiseerde ik me dat een onderhoud als dit model staat voor de richting die we langzaam maar zeker opgaan: die van een sector die het steeds meer van kennis moet hebben. Kennis die verder gaat dan enkel schoonmaak.

Jezelf elke dag helemaal verdiepen in één en dezelfde sector geeft je als bedrijf de gelegenheid om jouw expertise steeds meer te vergroten. Nou hebben we bij Kleentec iets makkelijker praten, weet ik. Als een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf érgens meerwaarde heeft is het wel bij foodfabrikanten. En het belang van investeren in meer kennis zie ik ook terug bij de andere business units binnen Gom.

Portretfoto van Jan van der Heijden, commercieel manager Kleentec

Jan van der Heijden, commercieel manager Kleentec

Ik denk dat corona ons ook wel met de neus op de feiten heeft gedrukt dat goed schoonmaken geen kwestie is van vaker ergens met een doekje overheen gaan. Achter het overbrengen van infecties zit een hele wetenschap. Maar als schoonmaaksector kunnen we nog veel méér investeren in de knowhow achter het schoonmaakproces. Een voorbeeld: waarom zou je elke dag hetzelfde aantal schoonmakers naar een pretpark sturen, als je met data vrij goed kunt voorspellen hoeveel bezoekers er die dag komen en dus hoe hoog de vervuilingsgraad gaat worden? Deze data is in veel gevallen aanwezig.

Onze sectorspecialisatie was een eerste stap in die kennisontwikkeling, met branchemanagement zetten we de volgende: capaciteit vrijmaken om innovaties, vooral kennis gerelateerd, sneller in de markt te zetten. Opdrachtgevers vrágen daarom. Die kiezen niet enkel voor Kleentec of voor een ander schoonmaakbedrijf omdat we zo goed kunnen schoonmaken, maar omdat we weten waaróm we goed moeten schoonmaken. Het toenemend belang van meer kennis in de schoonmaak zie ik ook terug in m’n eigen werkomgeving, bij Kleentec. Veelzeggend is dat we tegenwoordig regelmatig om advies worden gevraagd zonder dat we ergens ook maar iets hebben schoongemaakt.

Wat we daar wel doen, is het uitvoeren van hygiëne-audits. Dat doen we voor foodfabrikanten die in bepaalde situaties er niet uitkomen met hun vaste partner. Dan doet zo’n fabrikant een beroep op onze expertise. En dan kan het gebeuren dat je ineens geen schoonmaakbedrijf bent, maar adviseur op het gebied van hygienic design, kruisbesmetting of - zoals vorige week - meepraat over bouwkundige aanpassingen in productieomgevingen. Want een opdrachtgever zoekt geen schoonmaakbedrijf, die zoekt een oplossing voor een probleem.

Ik denk niet dat ASML bang hoeft te zijn dat we hun hooggeschoolde werknemers gaan wegkapen als concurrent op de arbeidsmarkt. Een kennisintensieve sector zie ik de schoonmaak nu nog niet een-twee-drie worden. Wel denk ik dat we als sector niet langer meer ons traditionele kunstje moeten blijven doen als we meerwaarde willen blijven bieden aan opdrachtgevers. En dan is investeren in meer expertise pure noodzaak.

 

Jan van der Heijden

commercieel manager Kleentec