Een bijzonder project van Gom, Nelis en TNO

Van sociale onderneming Nelis via Gom naar facilitaire functie bij TNO

Opdrachtgever TNO is een van de Gom-klanten die diversiteit op de werkvloer een boost wil geven. En als schoonmaakbedrijf moet Gom er als werkgever hard aan trekken in deze arbeidsmarkt. De twee partijen vonden elkaar in een bijzonder project. Twee medewerkers zijn via de sociale onderneming Nelis aan een baan geholpen in het TNO-kantoor op het Anna van Buerenplein in Den Haag. En niet als schoonmaker bij Gom, zoals wel vaker gebruikelijk, maar in de rol van allround facilitair medewerker.

Moet er een vergaderzaal worden ingeruimd? Is er een lamp kapot? Of moet de audiovisuele apparatuur worden klaargezet? Gary and Patrick to the rescue. De twee medewerkers van Gom springen bij waar nodig. Zelfs bij de schoonmaak, al is het niet de hoofdtaak van het facilitaire koppel. Sinds een jaar versterken Gary en Patrick regelmatig het achtkoppige team van Gom op onder andere het Haagse Anna van Buerenplein, een van de TNO-locaties waar Gom schoonmaakt.

Gom houdt er sinds 2017 de kantoortuin, de vergaderzalen en de ontmoetingsruimten van de ruim zeshonderd medewerkers schoon. Tenminste: als die er zijn. ‘Met het programma ‘a hybrid way of working’ stimuleren we medewerkers onafhankelijk van plaats en tijd te werken, dat kan ook thuis zijn’, zegt Marloes Trovato, facilitair services coördinator. ‘We rekenen erop dat zij maximaal twee, drie dagen per week op kantoor zijn. Daarom gaan we het pand anders inrichten. We hebben nu nog kantoortuinen die vrij rumoerig zijn. Daarvoor in de plaats komen focusplekken om rustig te werken en twee- en vierpersoonsplekken.’

Stichting Nelis inschakelen

De goede samenwerking met Gom was al eerder reden voor experimenten. Zoals met BioOrg, een schoonmaaksysteem op basis van micro-organismen die andere organismen bestrijden. Van een heel andere orde was het voorstel van klantmanager Diede Smit van Gom om voor nieuwe facilitaire medewerkers stichting Nelis in te schakelen. Nelis is een sociale onderneming die medewerkers die korter of langer werkloos zijn aan een baan helpt. Om precies te zijn: een baan in de facilitaire sector. Diede: ‘Heel vaak zie je dat schoonmaakmedewerkers doorstromen naar een facilitaire taak. We merken echter dat het profiel van de facilitaire medewerker aan het veranderen is. Het worden meer technische functies. Gom Specialistische Reiniging werkt al met glazenwassers van stichting Nelis. Voor ons was het een optie om aan allround medewerkers te komen.’

TNO stond meteen achter het idee, zegt Marloes. ‘Bij TNO vinden we diversiteit en inclusie belangrijk. Daarom hebben we ook een eigen D&I Officer. We stonden er meteen voor open. Het maakt het ons niet uit of een medewerker via de gewone wervingskanalen binnenkomt of via Nelis. Het gaat erom dat iemand zijn of haar werk goed doet.’ 

Zachte landing

Wat wel uitmaakt is de aanpak om die medewerkers een ‘zachte landing’ te geven in het bedrijf. Nelis bereidt kandidaten voor op het - vaak spannende - sollicitatiegesprek. Een meeloopstage geeft kandidaten een goede indruk van hun werk. Eenmaal aangenomen is Nelis er voor coaching on the job. Diede: ‘Je merkt wel duidelijk het verschil in hun aanpak en de onze. Wij zijn heel sterk gefocust op: past een kandidaat wel bij deze functie. Bij Nelis ligt het accent op de persoonlijke ontwikkeling van mensen.’

Inmiddels functioneren Gary en Patrick naar volle tevredenheid. Ze werken op de postkamer, maken vergaderzalen klaar voor gebruik, ondersteunen bij de inzet van audiovisuele middelen, doen kleine reparaties en verrichten ook andere hand-en-spandiensten. Marloes: ‘Ik zie alleen maar dat ze het hier geweldig naar hun zin hebben. Ze doen hun werk goed. En de begeleiding valt heel erg mee. Ze hebben bij mij een aanspreekpunt. Bij vragen komen ze naar mij toe. En regelmatig bel ik zelf met Gary en Patrick om te vragen hoe het gaat. Maar dat doe ik bij mijn andere medewerkers eigenlijk ook.’

Gary-en-Patrick-Gom-TNO-Nelis

‘Het is hier ook weleens stress, maar léuke stress’

Gary: ‘Ik heb twintig jaar lang een administratieve functie gehad. Maar ik schoot ervan in de stress. Ik wilde heel iets anders. Lekker werken, klusjes doen. Ik heb hier geen vaste plek, ik ga van de ene klus in het pand naar de andere. Gisteren stond de stappenteller op m’n telefoon op 15.000. Maar ik wist waar ik aan begon, bij Nelis hebben ze het goed uitgelegd en ik heb een inwerktraject achter de rug. Het is hier ook weleens stress, maar het is léuke stress.’

Patrick: ‘Ik ben elektricien van beroep. Ja, daar kun je nu goud mee verdienen. Maar elektriciens zijn er niet meer. De werkdruk is daardoor heel hoog. Met minder mensen moest je steeds meer doen. Ik had het wel gehad. Nelis kwam hiermee, ik ben het gesprek aangegaan en ik zit hier op mijn plek. Je bent een soort huismeester bij TNO. Kleine klussen doe ik zelf, bij grotere kijk ik welke partij ik hiervoor moet inschakelen. Voor dit moment is het een heel leuke baan. Maar ik sluit niet uit dat ik nog eens verder ga kijken. Locatiebeheerder lijkt me wel wat.’